Voordat een coureur in de Formule 1 mag rijden moet hij eerst goed genoeg gepresteerd hebben in de opstapklasses alvorens hij in mag stappen. Aan elke eindpositie in de Formule 2, Formule 3 en nog meer klasses zit een aantal punten verbonden. Wanneer de coureur in totaal veertig punten of meer bij elkaar heeft, mag deze zijn debuut maken in de koningsklasse. De FIA heeft nu echter een maas in de wet aangebracht. Vanwege de coronacrisis heeft de FIA besloten dat een coureur voortaan al aan dertig punten genoeg heeft om in aanmerking te komen voor een 'Formule 1-rijbewijs'. Dit kan echter alleen als bewezen is dat de coureur in kwestie zich niet goed heeft kunnen kwalificeren door overmacht. Deze regel zorgt ervoor dat Yuki Tsunoda minder in onzekerheid zit over of hij in 2021 wel Formule 1 mag rijden. De jonge Japanner wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een stoeltje bij AlphaTauri en mag zelfs testen voor het team uit Faenza, maar heeft nog niet genoeg punten om een Formule 1-licentie te krijgen. Momenteel staat Tsunoda derde in het kampioenschap, wat zou betekenen dat hij genoeg punten zou hebben voor een licentie, maar in de laatste race kan de coureur nog zakken naar de zesde plaats in het kampioenschap. Op dit moment heeft Tsunoda 21 punten. Ook Nikita Mazepin, die veelvuldig bij Haas wordt genoemd, kan profiteren van deze nieuwe regel. De Rus heeft nu 25 punten en heeft daarmee nog vijf punten nodig om in aanmerking te komen voor een racezitje bij het Amerikaanse team. Behoudt Albon zijn Red Bull-stoeltje? Dit en nog veel meer andere onderwerpen worden uitvoerig besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen blikken ook vooruit op de Grand Prix van Portugal.
Meest gelezen