Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Turkse GP wordt helse uitdaging: "Weinig grip, slechte balans en de snelste bocht ooit"

Met een nieuwe asfaltlaag, harde banden en lage temperaturen denkt men bij Renault dat de teams voor hete vuren kunnen komen te staan in de Turkse Grand Prix. De grip en de balans van de auto's zullen behoorlijk onder de omstandigheden hebben te lijden, net als tijdens de Grand Prix van Portugal.

De Formule 1 racet in 2020 op veel nieuwe of oude bekende circuits en Istanbul Park is er daar een van. Voor het eerst sinds 2011 vindt er weer eens een Formule 1-race op het Turkse circuit plaats. De baan is bij veel coureurs uit het huidige deelnemersveld onbekend en zal een uitdaging vormen voor mens en machine, denkt men bij Renault. "Het circuit heeft vooral medium-speed bochten in de eerste twee sectoren en een lang recht stuk dat naar een langzame laatste sector leidt. Er is ook een hele lange bocht op hoge snelheid (bocht 8, red.) die de auto, de coureur en banden onder druk zal zetten. Die bocht is de snelste ooit die met deze auto's genomen gaat worden", zegt Renaults hoofdengineer Ciaron Pilbeam. De omstandigheden op Istanbul Park zullen ervoor zorgen dat de lange linkerdoordraaier nog spannender zal worden. "Net als in Portimao is dit circuit recent nog opnieuw geasfalteerd. Doordat we de hardste bandencompounds mee gaan nemen, kan dat leiden tot weinig grip en een fragiele balans, net als in Portugal. Helemaal vanwege de lage temperaturen die voor dit weekend zijn voorspeld."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"