Op maandag kwamen de Formule 1-teams, de F1-bazen en de FIA samen voor een vergadering van de F1 Commission. Daarin worden regelwijzigingen besproken. Deze keer werden de teams het wederom op enkele vlakken eens. Eerder werd al bekend dat de sprintweekenden qua volgorde van de sessies op de schop gaan.
Daarnaast worden er nog enkele kleinere regelwijzigingen doorgevoerd, die wel impact kunnen hebben op het verloop van races. Ten eerste wordt een regelwijziging teruggedraaid. Vorig jaar hadden alle teams namelijk vier motoren per coureur tot hun beschikking, maar dit jaar zou dat worden verlaagd naar drie motoren per coureur. Bij een vierde onderdeel zou een straf volgen.
Dat gaat niet door, want de FIA, F1 en teams zijn overeen gekomen dat het aantal toegestane onderdelen op vier blijft staan. Vorig jaar kwamen de meeste teams precies rond met de vier motoren per coureur. Dit jaar zijn er echter twee Grands Prix-weekenden meer, dus waarschijnlijk zou de verlaging tot meer straffen leiden, iets wat voor de fans niet leuk is.
Tot slot zien we een wijziging op het vlak van DRS. Deze zal al meteen na de eerste ronde mogen worden gebruikt, ook in de tweede ronde na de safety car. Dit was ooit drie ronden. Nu hoeven de coureurs dus slechts een ronde te wachten om DRS te activeren, mits ze binnen een seconde van hun voorganger zitten.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!