De Nederlander begint het nieuwe tijdperk van de Formule 1 als titelverdediger, nadat hij in 2021 op beroemde wijze zijn eerste titeltriomf vierde. Dat gaat Verstappen uitstekend af, want vanaf race één is Red Bull een van de sterkste teams. In het begin van het jaar lijkt Ferrari nog wel een kanshebber voor de beide titels, maar al snel valt de Scuderia weg. Wanneer de Formule 1 in Japan aankomt voor de achttiende ronde van het wereldkampioenschap, kan Verstappen zijn tweede wereldtitel al binnen halen.
De tekst gaat verder na de video.
Eén punt te kort...
Voor Verstappen verloopt het weekend voorspoedig. De Nederlander pakt poleposition en mag op zondag dus plaats nemen op de beste startpositie. Dat is stap één voor de Nederlander, want zijn opdracht dat weekend is duidelijk: winnen en de snelste raceronde rijden en de wereldtitel is binnen. In alle andere gevallen zal hij moeten kijken naar Charles Leclerc. De Monegask komt één honderdste tekort voor de poleposition en is erop gebrand om het 'titelgevecht' nog een weekend te verlengen.
Op zondag regent het hard in Suzuka. Toch gaat de Grand Prix van start en het is Leclerc die beter weg is. De Ferrari-coureur gaat als leider richting bocht één, maar een extreem late actie van Verstappen zorgt ervoor dat hij alsnog als leider de uitdagende eerste sector afsluit. Achter de twee titelkandidaten is het ondertussen chaos en het zicht is slecht. Vele coureurs klagen over aquaplaning en over het ontbreken van zicht. De wedstrijdleiding luistert en hangt in ronde twee de rode vlag uit.
Het duurt vervolgens meer dan twee uur tot we weer actie op de baan krijgen. Achter de safety car gaan de auto's de baan weer op, waarna de coureurs nog 28 rondes krijgen om te racen. Max Verstappen domineert en wint de race, maar de snelste ronde rijdt hij niet. Die gaat naar Guanyu Zhou en dus kijkt men gespannen naar Leclerc. De Monegask krijgt vlak na de race een straf van vijf seconden voor het afsnijden van de laatste bocht, waardoor hij terugvalt naar P3.
Toch is eigenlijk iedereen het er over eens: de wereldtitel is nog niet beslist. Er is namelijk niet 75% van de totale raceafstand verreden en dus verwacht iedereen dat er niet volledige punten worden uitgedeeld. De berekening die rond gaat is dat Verstappen 19 punten pakt en Leclerc 12. Dat zou betekenen dat Verstappen één punt te kort komt om de titel tweevoudig wereldkampioen te claimen. Maar niets is minder waar...
De tekst gaat verder na de video.
Ongemakkelijkheid
Bij de interviews met de top drie (Verstappen, Leclerc en Perez) komt het bericht door dat Leclerc die vijf seconden tijdstraf krijgt. Johnny Herbert die op dat moment de interviews afneemt, roept Verstappen ineens terug. Want de Brit krijgt te horen dat Verstappen tóch wereldkampioen is! Vooraf was bekend dat wanneer Verstappen zou winnen, een derde plek of lager voor Leclerc niet voldoende meer zou zijn. Leclerc stond nu dus officieel derde, maar hoe zat het met die punten?
Herbert feliciteert Verstappen, maar die grapt later al met zijn team dat ze een fout hebben gemaakt. Ook de Nederlander is overtuigd dat hij één punt te kort komt. Het levert zeer ongemakkelijke beelden op in de cooldownroom achter het podium. Verstappen zegt dat hij geen wereldkampioen is, de FIA zegt van wel. Verstappen moet in een aparte kamer gaan zitten, maar blijft hier welgeteld 25 seconden zitten. Na afloop komt de FIA met uitleg. Want nee, er is inderdaad niet 75% van de originele raceafstand afgelegd, maar er zit een addertje onder het gras.
In 2021 vond de Grand Prix van België onder erbarmelijke omstandigheden plaats, waardoor er feitelijk niet gereden werd. Toch werden er halve punten uitgedeeld, omdat de 'race' wel was 'begonnen.' Om situaties als deze voortaan te voorkomen, werd er voor 2022 een regel gewijzigd. Want dat seizoen was de regel dat wanneer een race wordt afgevlagd door het zwart-wit geblokt er 'gewoon' volle punten werden uitgedeeld. De 75%-regel gaat dan overboord en blijft alleen geldig wanneer de race wordt opgeschort en niet kan worden hervat.
Er werden dus gewoon volle punten uitgedeeld en dat was voor Verstappen voldoende om de wereldtitel binnen te halen. Een zeer ongemakkelijk eind van een verder uiterst dominant kampioenschap. Overigens werd die 'nieuwe' regel voor 2023 alweer geschrapt. De F1-teams vonden unaniem dat dit een zeer bizarre situatie opleverde die niet wenselijk was en dus ging de regel na een jaar alweer overboord. Per 2023 werd ingevoerd dat wanneer een race niet volledig wordt verreden er een geleidelijke schaal is waarop punten worden uitgedeeld. Een soort nieuwe variant van de 'oude' 75%-regel.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!