Vorig jaar viel er voor de Nederlandse autosport fan weinig te juichen in de Formule E. Robin Frijns moest in zijn eentje de eer hoog houden, maar slaagde daar in de kansarme bolide van Abt Cupra nauwelijks in. Gelukkig voor hem keert hij dit seizoen terug bij Envision, het team waar hij in het verleden al wél mee won en vorig seizoen nota bene constructeurskampioen werd.
Een bewezen racewinnaar in de kampioensauto dus. En dan hebben we het nog niet gehad over de comeback van voormalig Formule E-wereldkampioen Nyck de Vries. Na een uitstapje naar de Formule 1 keert hij bij Mahindra terug in de elektrische raceklasse. Dat team kwam vorig jaar niet heel lekker uit de verf, dus het is te hopen dat zij dit seizoen de weg naar voren weet te vinden.
Je moet hopen dat deze twee coureurs titelkandidaten zijn, maar in dat lijstje mogen Jake Dennis, Nick Cassidy en Mitch Evans niet worden vergeten. Dennis omdat hij de regerend kampioen is en de twee laatstgenoemden omdat ze vorig jaar prominente uitdagers waren. Dit seizoen vormen zij een ijzersterk duo bij Jaguar en vergeet ook António Félix Da Costa en Pascal Wehrlein namens TAG Heuer Porsche niet.
Anderen bekeken ook:
De kalender
In totaal worden er zestien races, zogenaamde ePrix, verreden in 2024. Het nieuwe seizoen wordt afgetrapt in Mexico, waar zaterdag 13 januari om 21:00 uur Nederlandse tijd de lampen uitgaan. Daarna reist het circus door naar Diriyah, Saoedi-Arabië, voor twee races. De klapper van het seizoen is wel de ePrix van Monaco, die op 27 april gaat plaatsvinden!
Uiteindelijk wordt het seizoen afgesloten met respectievelijk twee races in China, de Verenigde Staten én Groot-Brittannië. De laatste twee races vinden in Londen plaats, waar op 21 juli duidelijk gaat zijn wie zich wereldkampioen Formule E mag noemen.
Nieuwe regel
Toen de Formule E werd opgezet, was het nog niet mogelijk om met één auto een race te voltooien. Coureurs stapten tussendoor over op een nieuwe bolide. Nu liggen de zaken helemaal anders. De auto's zijn sterk genoeg om een hele raceafstand af te leggen en beschikken over een aantal foefjes. Zo kan een coureur ook dit seizoen tijdelijk een 'Attack Mode' gebruiken als diegene besluit om een andere, langzamere lijn te rijden. Dat allemaal om 50 kilowatt extra vermogen te verkrijgen.
Vanaf de zesde race in Italië introduceert de Formule E ook iets nieuws: 'Attack Charge'. Coureurs moeten een pitstop maken om de 'Attack Mode' later in te kunnen zetten. Deze pitstop mogen coureurs alleen maken op het moment dat de wedstrijdleiding dat aangeeft. De stop duurt langer vanwege de veiligheid en er wordt een zogenaamde 'Boost Charger' toegepast om de auto snel op te laden. Daarna kunnen de coureurs twee keer van de 'Attack Mode' gebruikmaken én hebben ze sowieso vier kilowatt meer vermogen gedurende het restant van de race.
De puntentelling? Die is gelijk aan de Formule 1. Als je poleposition pakt, krijg je wel drie punten extra.
Zo kijk je Formule E live op tv
In Nederland zit je goed om de Formule E live te volgen. Je bekijkt de races live op Ziggo Sport Motorsport en Ziggo Sport Go en ook Eurosport zendt de races live uit. De eerste race in Mexico is zaterdagavond vanaf 21:00 uur te volgen. Het circuit, Autodromo Hermanos Rodriguez, is welbekend uit: de Formule 1!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!