Van beide onderdelen mogen de rijders slechts twee stuks gebruiken in een compleet seizoen. Hamilton heeft vanaf Australië tot aan de derde vrije training in Hongarije met dezelfde batterij en hetzelfde elektronicacontrolesysteem gereden. Mocht de Mercedes even zuinig met haar nieuwe onderdelen omgaan als dat het met de juist vervangen systemen deed, dan kan de regerend wereldkampioen precies het seizoen uitzingen. Een gridstraf is niet aan de orde, aangezien de wissel van Hamilton binnen de reglementen valt. Mocht een van de onderdelen echter stukgaan en Mercedes opteert er voor om een derde batterij en/of elektronicacontrolesysteem te monteren, dan zal Hamilton wel zakken op de startopstelling. Hamilton is een van de 'zuinigste' rijders wat betreft motorcomponenten: alleen Esteban Ocon, Lance Stroll en Sergey Sirotkin hebben nóg minder onderdelen verbruikt dan de 33-jarige Brit. Brendon Hartley ziet de keerzijde van de medaille en staat aan de andere kant van het spectrum. De Nieuw-Zeelander heeft in elf Grands Prix tijd bijvoorbeeld al zes interne verbrandingsmotoren gebruikt, waar Hamilton er nog maar twee in het achteronder terugvond.
Meest gelezen