Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Twee nieuwe motoronderdelen Hamilton, geen gridstraf

Voorafgaand aan de tweede dag van het Grand Prix-weekend in Hongarije hebben de monteurs van Mercedes overuren gemaakt. De wagen van Lewis Hamilton is namelijk voorzien van twee nieuwe motorcomponenten. De Brit rijdt vanaf heden met een nieuwe batterij en een nieuw elektronicacontrolesysteem.

Van beide onderdelen mogen de rijders slechts twee stuks gebruiken in een compleet seizoen. Hamilton heeft vanaf Australië tot aan de derde vrije training in Hongarije met dezelfde batterij en hetzelfde elektronicacontrolesysteem gereden. Mocht de Mercedes even zuinig met haar nieuwe onderdelen omgaan als dat het met de juist vervangen systemen deed, dan kan de regerend wereldkampioen precies het seizoen uitzingen. Een gridstraf is niet aan de orde, aangezien de wissel van Hamilton binnen de reglementen valt. Mocht een van de onderdelen echter stukgaan en Mercedes opteert er voor om een derde batterij en/of elektronicacontrolesysteem te monteren, dan zal Hamilton wel zakken op de startopstelling. Hamilton is een van de 'zuinigste' rijders wat betreft motorcomponenten: alleen Esteban Ocon, Lance Stroll en Sergey Sirotkin hebben nóg minder onderdelen verbruikt dan de 33-jarige Brit. Brendon Hartley ziet de keerzijde van de medaille en staat aan de andere kant van het spectrum. De Nieuw-Zeelander heeft in elf Grands Prix tijd bijvoorbeeld al zes interne verbrandingsmotoren gebruikt, waar Hamilton er nog maar twee in het achteronder terugvond.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"