Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Nicholas Latifi

Twee straffen en een strafpunt voor de verbaasde Latifi: "Ik probeerde alleen maar te helpen"

Het was een race om snel te vergeten voor Nicholas Latifi. Na een snelle straf was zijn race al verloren en reed hij hopeloos achteraan. Hij snapt er weinig van.

Latifi Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB
Al heel vroeg in de race kreeg Nicholas Latifi een stop-and-go penalty, omdat een monteur kort voor de race aan zijn wagen zat toen dat (15 seconden voor de start van de opwarmronde) niet meer mocht. De monteur deed niets meer dan tegen de voorband aan duwen om de Williams-bolide wat naar achteren te laten rollen.

Toch waren de stewards onverbiddelijk en kreeg de Canadees een van de zwaarst mogelijke straffen. Zelf vindt hij dat wat meer coulance op zijn plek was geweest en is hij verbaasd door de straf. "Het is ongelukkig dat ik al een straf kreeg voordat de race echt was gestart. Ik vind dat er wat zachtaardiger kan worden geoordeeld in dit soort gevallen. Ik werd teruggeduwd en niets werd er veranderd aan de wagen."

"Het was lastig om daarna zo ver achter iedereen te rijden. Ik kreeg toen al snel blauwe vlaggen en de race werd zo heel erg lang en heel erg eenzaam", zucht Latifi, die overigens mogelijk misschien al heel snel zijn stoeltje in de koningsklasse van de autosport kwijt zal raken.

Latifi bestraft nadat hij probeerde te helpen

Later in de race kreeg Latifi nog een straf. Dit keer vijf seconden, vanwege het ophouden van Pierre Gasly. Maar liefst twaalf blauwe vlaggen moesten er aan te pas komen voordat Nicholas aan de kant ging, maar naar eigen zeggen probeerde hij de Fransman alleen maar te helpen.

"Het duurde inderdaad misschien wat lang om hem voorbij te laten, maar ik sprak na de race met Pierre om hem te vertellen wat mijn idee was en hij was het met me eens. Ik wilde hem DRS geven, want als ik hem een paar bochten eerder al aan me voorbij had laten gaan, dan had Pierre geen DRS gehad en had hij meer last gehad van mijn vuile lucht in het gevecht met Lewis."

"Daarom dacht ik 'oke, laat me hem op zijn minst DRS geven en zo de tijd die hij door mij heeft verloren weer goed kan maken'. Pierre was het daar mee eens. Hij zei dat ik het juiste had gedaan", aldus Latifi, die voor het negeren van de blauwe vlaggen een strafpunt op zijn licentie kreeg. Hij heeft er nu vier

Formule 1 GP Azerbeidzjan 2022 RN365 Nieuwsdossier

17 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt