vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 nieuws

Tweestopper mogelijk, enkele onderhoudsbeurt in GP China sneller

Met de introductie van nieuwe Formule 1-compounds hoopte menigeen dat er meer variatie in de tactiek zou komen, maar dat blijkt voor de Chinese Grand Prix een utopie. Bandenfabrikant Pirelli gaat ervan uit dat de derde wedstrijd van het seizoen 2019 'gewoon' een eenstopper wordt.

Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

In de Australische Grand Prix kon winnaar Valtteri Bottas het af met één onderhoudsbeurt, waar er in Bahrein twee stops nodig waren om het einde van de race zonder al teveel problemen te halen. Slechts Daniel Ricciardo probeerde het in de woestijnstaat met een enkele stop, al liet de Australiër nadien weten het 'niet de juiste keuze' te hebben gevonden.

Voor de Chinese Grand Prix heeft Pirelli de C2, C3 en C4-compound aan laten slepen. Dat zijn dezelfde drie compounds als dat de heren rijders in Australië voorhanden hadden. In Bahrein werd er met de C1 gewerkt, waardoor de C4 achterwege moest blijven. Voor de duidelijkheid: de C1 is de hardste band van het spectrum, de C5 de zachtste.

De bandenleverancier vermoedt dat de snelste strategie voor de Chinese Grand Prix een aloude eenstopper is, al probeert Pirelli de Formule 1-teams wederom de hardste band aan te smeren. Een start op softs, waarbij de banden na een rondje of achttien in worden geruild voor de harde compound, is de snelste strategie. Een start op mediums maakt de levensduur van de compound iets langer: Pirelli verwacht dat de rijders die op die band vertrekken, een rondje later binnenkomen mochten zijn een eenstopper hanteren.

Een tweestopper is volgens de Italiaanse bandenbrigade mogelijk, echter: het is absoluut niet de snelste methode, zo meent men. Rijders die starten op de soft kunnen binnenkomen in rondje vijftien, om daarna een even lange tweede stint te rijden. In rondje dertig worden de harde banden gemonteerd zodat de rijder die voor een tweestops-variant kiest, de wedstrijd uit kan rijden.

Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Charles Leclerc én Max Verstappen - de complete top vijf van de kwalificatie, dus - besloten om in Q2 met mediums onderweg te gaan. Zodoende starten zijn de wedstrijd in China op de C3-band, waar nummers zes tot en met tien Pierre Gasly, Daniel Ricciardo, Nico Hulkenberg, Kevin Magnussen en Romain Grosjean op softs vertrekken. De rest heeft een vrije bandenkeuze.

In 2018 won Ricciardo de Grand Prix van China, na tweemaal te zijn gestopt. De Australiër haalde veel voordeel uit een late stop naar nieuwe banden, toen er een Safety Car nodig bleek. Op vers rubber haalde de toenmalig teammaat van Max Verstappen bij Red Bull Racing de ene na de andere concurrent in, om uiteindelijk als eerste over de meet te geraken. Bottas werd tweede, voor Kimi Raikkonen.

RN365 Special
Voorbeschouwing GP Azerbeidzjan

Na drie Grands Prix staat de teller voor Mercedes op drie – qua overwinningen, maar ook qua tweede plaatsen. Kan de concurrentie voorkomen dat het Duitse merk er vier uit vier van maakt?

Lees meer
Breaking "Verstappen knokt met pijl en boog tegen mannen met pistolen"