Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Tweestopper mogelijk, enkele onderhoudsbeurt in GP China sneller

Met de introductie van nieuwe Formule 1-compounds hoopte menigeen dat er meer variatie in de tactiek zou komen, maar dat blijkt voor de Chinese Grand Prix een utopie. Bandenfabrikant Pirelli gaat ervan uit dat de derde wedstrijd van het seizoen 2019 'gewoon' een eenstopper wordt.

In de Australische Grand Prix kon winnaar Valtteri Bottas het af met één onderhoudsbeurt, waar er in Bahrein twee stops nodig waren om het einde van de race zonder al teveel problemen te halen. Slechts Daniel Ricciardo probeerde het in de woestijnstaat met een enkele stop, al liet de Australiër nadien weten het 'niet de juiste keuze' te hebben gevonden. Voor de Chinese Grand Prix heeft Pirelli de C2, C3 en C4-compound aan laten slepen. Dat zijn dezelfde drie compounds als dat de heren rijders in Australië voorhanden hadden. In Bahrein werd er met de C1 gewerkt, waardoor de C4 achterwege moest blijven. Voor de duidelijkheid: de C1 is de hardste band van het spectrum, de C5 de zachtste. De bandenleverancier vermoedt dat de snelste strategie voor de Chinese Grand Prix een aloude eenstopper is, al probeert Pirelli de Formule 1-teams wederom de hardste band aan te smeren. Een start op softs, waarbij de banden na een rondje of achttien in worden geruild voor de harde compound, is de snelste strategie. Een start op mediums maakt de levensduur van de compound iets langer: Pirelli verwacht dat de rijders die op die band vertrekken, een rondje later binnenkomen mochten zijn een eenstopper hanteren. Een tweestopper is volgens de Italiaanse bandenbrigade mogelijk, echter: het is absoluut niet de snelste methode, zo meent men. Rijders die starten op de soft kunnen binnenkomen in rondje vijftien, om daarna een even lange tweede stint te rijden. In rondje dertig worden de harde banden gemonteerd zodat de rijder die voor een tweestops-variant kiest, de wedstrijd uit kan rijden. Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Charles Leclerc én Max Verstappen - de complete top vijf van de kwalificatie, dus - besloten om in Q2 met mediums onderweg te gaan. Zodoende starten zijn de wedstrijd in China op de C3-band, waar nummers zes tot en met tien Pierre Gasly, Daniel Ricciardo, Nico Hulkenberg, Kevin Magnussen en Romain Grosjean op softs vertrekken. De rest heeft een vrije bandenkeuze. In 2018 won Ricciardo de Grand Prix van China, na tweemaal te zijn gestopt. De Australiër haalde veel voordeel uit een late stop naar nieuwe banden, toen er een Safety Car nodig bleek. Op vers rubber haalde de toenmalig teammaat van Max Verstappen bij Red Bull Racing de ene na de andere concurrent in, om uiteindelijk als eerste over de meet te geraken. Bottas werd tweede, voor Kimi Raikkonen.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'