Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Twijfel over echtheid gepresenteerde F1-bolide Verstappen: "Niet zeker dat het dé Red Bull was"

Red Bull presenteerde donderdagavond de nogal opvallende RB20. Het team uit Milton Keynes kiest er niet voor om de auto van vorig jaar simpelweg door te ontwikkelen, daarentegen is Red Bull met enkele radicale veranderingen gekomen. Maar niet iedereen is zo overtuigd van die veranderingen.

RB20 Side
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De Red Bull RB19 uit 2023 was vrijwel onverslaanbaar. De Oostenrijkse renstal wist 21 van de 22 races te winnen en in de races zelf was Red Bull ook zeer dominant. Zelfs als Max Verstappen vanuit het middenveld moest starten, dan won hij in de meeste gevallen 'gewoon' de Grand Prix.

Red Bull presenteerde vorige week aan auto waar duidelijk het één en ander was weggelaten en er wordt ook gesuggereerd dat Red Bull vanaf de vierde race een zero pod-concept overweegt. Dat op een auto die sowieso al wat invloeden van de Mercedes over lijkt te hebben genomen.

Bernie Collins, oud-strategist van het team van Aston Martin, heeft zo haar twijfels. "Laten we kijken met welke auto ze op de proppen komen tijdens de eerste testdag in Bahrein, omdat ik er niet zeker van ben dat dit dé auto gaat zijn. Het zou om een kleine grap kunnen gaan", zo vertelt Collins in de Sky Sports F1 Podcast.

'Veiligere optie'

Hebben we dan met een dummy car van Red Bull te maken? Daar gaat Collins niet echt op in. "Ik ben zeer achterdochtig over de nieuwe RB20. Maar als ze met deze auto naar buiten rijden, dan is dat een hele dappere beslissing. Ze hadden namelijk gemakkelijk kunnen doorgaan met de ontwikkeling van de vorige auto. Ik denk dat dat een veiligere optie zou zijn geweest."

"We weten dat Adrian Newey en Red Bull zeer goede aerodynamische ontwerpers zijn en dat hebben ze door de jaren heen ook bewezen. Maar Mercedes dacht natuurlijk dat het concept kon werken op hun eerste auto. Ze hadden genoeg data van de simulator en aerodynamische gegevens om te zeggen: dit is het beste dat we kunnen doen. Dus was er iets mis tussen wat ze dachten dat die auto zou kunnen en wat hij daadwerkelijk kon. Heeft Red Bull dan de misser de andere kant op gemaakt?", zo vraagt Collins zich hardop af.

"Het verbaast me niks dat ze aan dit concept hebben gewerkt. Want als je een andere auto met een heel ander concept ziet, dan ga je er als volgt naar kijken: heb ik iets gemist? Zelfs bij een langzamere auto begin je te denken: is er iets dat we hebben gemist? En dus ben ik niet verbaasd dat ze in de windtunnel hebben gekeken en dat ze ermee geëxperimenteerd hebben om er meer uit te halen", zo vervolgt Collins.

"Ik zou alleen verrast zijn als we het echt terug gaan zien op de auto. Als ze ermee doorgaan, dan hebben ze duidelijk iets gezien en denken ze dat ze de RB19 kunnen verslaan. Maar is er een misser in de simulatie die Mercedes de afgelopen twee jaar ook heeft overtuigd om eraan vast te houden? Dus als die auto er komt, en daar ben ik erg benieuwd naar, wordt de kwalificatie in Bahrein heel interessant", zo sluit Collins af.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China