Uit de uitgelekte beelden van de shakedown van de Haas VF-25 op Silverstone zijn enkele verschillen met de vorige bolide op te maken. Het Amerikaanse team lijkt echter geen complete revolutie van het concept te hebben doorgevoerd. De voorkant is interessant, want hoewel de configuratie van de vleugel veel weg heeft van het exemplaar uit 2024, valt op dat de luchtstroom volgens een andere aanpak wordt gemanaged. De neuskegel ligt bijvoorbeeld op de vleugel en niet langer op een tweede element.
In de praktijk wordt de luchtstroom op een andere manier langs de auto geleid, wat functioneel is voor de toevoer van de radiatorinlaten. Die zijn voorzien van een 'lip' die vergelijkbaar is met de versie van de Ferrari SF-24 vanaf Imola. Het is ook interessant om te zien hoe de vorm van de sidepods van de VF-25 sterk lijkt op die van de SF-24, met een uitgehold profiel aan de bovenkant en een prominenter kanaal dan de VF-24 . Veel gelijkenissen met de SF-24 zijn ook te zien bij de motorkap. Het lijkt om een fotokopie te gaan, ook kijkend naar de positie en vorm van de koelingsinlaten.
De vloer is een evolutie van de laatste versie die vorig jaar werd geïntroduceerd, met een zijrand die wordt gekenmerkt door het gedeelte voor de achterwielen met een loodrechte gleuf. Wat betreft de ophanging wordt aan de voorkant de push rod gebruikt, in tegenstelling tot de pull rod gedurende 2024. Het sluit aan bij de beslissing van Ferrari. Aan de achterkant is de ophanging ook ongewijzigd gebleven, zij het met andere opnamepunten in verband met de nieuwe Ferrari-versnellingsbak.
Bekijk de nieuwe Haas hieronder!
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!