Het team van Mercedes nam in de eerste helft van de vrije training de regie stevig in handen. Valtteri Bottas en Lewis Hamilton waren met afstand de snelsten op de baan. Max Verstappen gaf op de derde positie een volle seconde toe op het circuit van Silverstone, maar was daarmee wel een halve seconde sneller dan teamgenoot Pierre Gasly. De Red Bull-coureurs maakten gebruik van de zachte band, daar waar Mercedes haar rijders op de medium band op pad stuurde.
Ferrari deed het rustig aan in het eerste uur, waardoor Sebastian Vettel en Charles Leclerc pas op de achtste en elfde posities terug te vinden waren. De prijs voor de schlemiel van de eerste vrije training ging zonder twijfel naar Romain Grosjean. De Fransman spinde nog in de pitstraat, waarbij hij de voorzijde van zijn Haas beschadigde. Later in de training spinde de coureur, die al onder druk staat wegens matige prestaties, nogmaals.
In het laatste half uur van de training ging het tempo omhoog en de tijden omlaag, maar Mercedes bleef onverminderd dominant. Helemaal zonder problemen verliep de sessie voor Hamilton en Verstappen niet. Beide coureurs doken kortstondig van de baan, maar het duo kon hun weg via de uitloopstrook vervolgen. De combinatie van het nieuwe asfalt en regendruppels waren hier debet aan.
Verstappen waagde in het laatste kwartier een nieuwe poging op de zachte band, waarmee hij de derde tijd noteerde achter de verrassend snelle Gasly. De Fransman ging in de slotminuten van de training naar de eerste tijd en bleef Bottas en Verstappen voor.
Alle coureurs in de top zes noteerden hun snelste tijden op de zachte band, met uitzondering van Hamilton. De Brit ging in een snelle ronde op de zachtste band in de fout, waardoor hij zijn rondetijd die gereden was op de medium band niet verbeterde.
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Groot-Brittannië 2019?
Speel mee en win een Max Verstappen cap!
Speel meeAbonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
GP Groot-Brittannië RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!