Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Unicum: Formule 1-coureurs kunnen op Silverstone DRS gebruiken in een bocht

Om het racen een stukje spectaculairder te maken werden er in de afgelopen Grands Prix al extra DRS-zones geïntroduceerd, iets wat ook in Groot-Brittannië het geval is. Het circuit van Silverstone zal evenals Montréal en Paul Ricard worden voorzien van liefst drie punten waarop het openklappen van de achtervleugel mogelijk is.

Naast de bekende DRS-plaatsen, zoals deze er in de afgelopen jaren ook waren, is er een interessante derde DRS-zone voor de editie van dit seizoen. Bij het uitkomen van bocht achttien, de snelle rechterknik voor start-finish, kan de achtervleugel – mits binnen één seconde van de voorganger – worden geopend. De coureur kan er zelf voor kiezen hoe lang hij de DRS gebruikt: het systeem sluit automatisch zodra de rem wordt ingetrapt. Aangezien de eerste bocht volgas kan worden genomen, is het een optie om daar met opengeklapte achtervleugel doorheen te jagen. Dat is een unicum: sinds de introductie van het Drag Reduction System, zoals de volledige naam van het DRS luidt, werd het systeem nog niet in bochten gebruikt. Vrij logisch: in de bochten heeft een Formule 1-wagen neerwaartse druk nodig, iets wat wordt gecreëerd door de voor- en achtervleugel. De twee andere DRS-zones zijn op de voor Silverstone bekende plaatsen: na de eerste twee bochtencombinaties op de Wellington Straight en na de slingers van Maggots en Becketts op de Hangar Straight.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi