Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Van Amersfoort over horrorcrash Floersch: “We dachten écht dat het klaar was”

Dat Sophia Floersch nog leeft, mag gerust een wonder heten. De 18-jarige jongedame uit het Duitse Grünwald vloog in november van het vorige jaar dusdanig hard van de baan, dat menigeen het ergste vermoedde. Met ‘slechts’ een wervelfractuur kwam Floersch er genadig vanaf. Teameigenaar Frits van Amersfoort zag het tafereel met lede ogen aan.

Zondag 18 november 2018 is een datum die door iedereen die Sophia Floersch een warm hart toedraagt, nimmer zal worden vergeten. Tijdens de prestigieuze Formule 3-race in de straten van Macau vliegt de Duitse er ongenadig hard af – snelheden geven een top van 276 kilometer per uur aan, vlak voor Floersch onbestuurbaar tegen een steiger vol fotografen aan knalt. De Van Amersfoort Racing-bolide is door een zogenaamde sausage kerb opgewipt waardoor deze boven de vangrail klimt. Vandaag deel één van een exclusieve terugblik van Racingnews365 met Van Amersfoort: “We dachten écht dat het klaar was.”

Na de crash is het lange tijd stil rondom Floersch. De televisiebeelden tonen een wagen aan die met de kont naar achteren op de vangrail leunt, herhalingen worden er niet getoond. De oplettende kijker heeft een Formule 3-wagen zien vliegen, maar wat er precies is gebeurd – niemand die het weet. Ook in de garage van Van Amersfoort Racing heerst onduidelijkheid. “Wij beschikten over twee kleine schermpjes, die schim die iedereen zag, hebben wij niet gezien.”

In de vierde ronde van de legendarische Formula 3 World Cup op het Guia Circuit in Macau komt Floersch, rijdend in de achterste regionen van het middenveld, in contact met Jehan Daruvala. De achterwielophanging van haar wagen breekt af, waarop de jonge Duitse dame spint. Achterwaarts en zonder enige vertraging raast Floersch op de krappe rechterknik van Lisboa af – vlak voor ze de overstaande vangrail lijkt te rammen, wordt ze gelanceerd door een ‘broodjeskerbstone’. Op volle snelheid ramt ze door de hekken, om naast haarzelf ook twee fotografen en een baancommissaris te blesseren.

Frits van Amersfoort

- Op zo'n moment gaat er van alles door je heen

“Ik dacht dat ik voor het eerst in mijn leven zou worden geconfronteerd met een coureur die euh…”, laat Van Amersfoort een stilte vallen, “laten we zeggen, het ergste is door mij heen gegaan. Het allerergste wat je als teambaas kan meemaken is dat een coureur die in jouw auto zit, verongelukt. Op die dag in Macau dacht ik dat dát het geval was. Dat is natuurlijk geen prettige ervaring”, zegt de Larenaar met gevoel voor understatement. “Wij dachten écht dat het klaar was.”

Een oorverdovende stilte heerst in de garage van Van Amersfoort Racing en lange tijd is het onduidelijk hoe Floersch er aan toe is. “Er kwam niemand naar ons toe”, herinnert Van Amersfoort zich. “Was het maar zo. Het enige wat wij zagen was de neus van een auto met startnummer 25, die daar boven de vangrail uitstak. Dan loop je een paar minuten te ijsberen.”

“Er kwam niemand naar ons toe. Ik had radiocontact met de wedstrijdleiding en vroeg wat er precies aan de hand was. Ze konden ons niets zeggen. Eventjes brak er een enorme paniek uit – de wedstrijdleiding van de Formule 3 is voor het merendeel Europees, waar de baanposten in Macau voornamelijk Chinees zijn. Korte tijd is er geen enkele communicatie geweest. Op zo’n moment gaat er van alles door je heen.”

Morgen (zondag) verschijnt het tweede gedeelte van Van Amersfoorts terugblik op de megaklapper van Floersch!

Breaking Waarom Vettel voor een terugkeer in de Red Bull-familie staat