Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Van Buren begint aan een nieuw avontuur in het voorprogramma van de Formule 1

In het voorprogramma van de Formule 1 zullen we dit seizoen meerdere Nederlanders terugzien in de Porsche Supercup. Rudy van Buren maakt daar dit jaar zijn debuut. In Imola rijdt hij zijn eerste race in de Porsche Supercup en voorafgaand aan het weekend spraken we exclusief met de Nederlandse coureur.

Van buren porsche supercup 2022
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Huber Racing

De afgelopen twee seizoenen kwam de Nederlander Rudy van Buren uit in de Porsche Carrera Cup Duitsland, maar op weg naar 2022 heeft hij promotie gemaakt. Hij maakte de overstap van CarTech Motorsport naar topteam Huber Racing, voor wie hij behalve in de Duitse klasse ook uit zal komen in de Porsche Supercup.

Dat betekent dat Van Buren dit jaar te bewonderen is in het voorprogramma van de Formule 1, te beginnen in Imola. Samen met RacingNews365 blikte hij vooruit op zijn nieuwe avontuur. Hij staat te popelen om zijn eerste raceweekend af te werken. Het wordt een pittig jaar.

"Zestien raceweekenden, zestien testdagen, dat telt hard aan! Het wordt een heel gaaf seizoen met een topteam, Huber, met drie snelle teamgenoten. Het wordt een mooi verhaal."

"Ik sta acht raceweekenden in het voorprogramma van de Formule 1, dus ook in Monaco. Daar krijg ik wel kippenvel van. Dat vind ik echt een partijtje gaaf! Ik had nooit durven dromen dat ik in Monaco zou racen. Op de meeste circuits heb ik al eens gereden, maar Monaco is toch wel een speciale plek"

			© Porsche Supercup
	© Porsche Supercup

Hoe verschilt een Porsche-bolide van een single seater?

In aanloop naar de start van het nieuwe seizoen werkte hij al meerdere testdagen af op meerdere circuits. Alhoewel iedereen in de Porsche Supercup over dezelfde auto beschikt, merkt Van Buren na zijn overstap naar Huber Racing dat er tussen de teams verschillen kunnen zitten.

"Ben ik tevreden na de testdagen? Ja. Weten we waar het huiswerk zit? Ook ja. De overstap naar een topteam is echter niet per se de garantie dat dat het laatste stukje rondetijd oplevert. Het waren in ieder geval goede testdagen."

"Ik moet wennen aan hun filosofie qua set-up en werkwijze. Ik heb hiervoor twee jaar met een andere club samengewerkt, met dezelfde engineer en monteur. Eigenlijk had ik ook niet echt een teamgenoot, terwijl ik nu in een team zit met drie andere snelle rakkers", vertelt de Porsche-coureur.

Gevraagd hoe de coureurs in de Porsche Supercup het verschil kunnen maken, vertelt hij over de set-up keuzes die er gemaakt moeten worden. "Er is genoeg te veranderen, maar de auto’s zijn identiek. Dat zie je ook in de F2 en F3: elke coureur die overstap maakt naar een ander team moet toch even wennen en heeft een andere mening over de afstelling van de auto. Er voelen bij ons een paar dingen anders, waardoor ik weer een iets andere rijstijl nodig heb om het maximale eruit te halen. In dat proces zat ik tijdens de testdagen"

"Een single seater heeft wat meer opties om de afstelling aan te passen dan een Porsche-bolide. Onze pool om set-ups te veranderen is iets geringer dan een single seater, maar het wil niet zeggen dat bepaalde dingen niet anders kunnen voelen van team tot team", zo legt Rudy uit.

"In de basis is en blijft het echter een Porsche. De motor zit nog steeds op de verkeerde plek en de banden worden nog steeds te warm, dat zal niet veranderen", lacht hij. "De rijhoogte en dat soort dingen hebben wel een invloed op de manier waarop de auto op de coureur overkomt, los van de rondetijden. Het voelt anders. Daar hebben ze bij mijn team een iets andere gedachte over dan ik de laatste jaren gewend was. Daar is geen goed of fout, maar het is wel even omschakelen. We zijn in ieder geval op de goede weg", aldus Van Buren.

Van Buren hoopt op meer successen

Vorig jaar mocht Van Buren in de Duitse Supercup al twee keer naar het podium, maar als het aan hem ligt komen er dit jaar nog meer podiumplekken bij. Gevraagd naar zijn doelen wil hij in ieder geval zijn prestaties van vorig jaar evenaren. Het liefst komt er nog een schepje bovenop.

"Het is lastig te zeggen. Ik wil me in ieder geval verbeteren ten opzichte van vorig jaar. De Supercup is een nieuw spelletje, met elk raceweekend maar één training en één race. De competitie is in beide klassen ongeveer hetzelfde, dus de doelen moeten ook bij elkaar in de buurt zitten."

"Vorig jaar stond ik twee keer op het podium, in Zandvoort en Monza, dus dat wil ik minimaal evenaren", vervolgt de man uit Leeuwarden. "Monaco is misschien wel het allermoeilijkste circuit, want we kunnen er niet testen. Daar moet alles meezitten. Heb je pech in de kwalificatie sta je achteraan en ben je kansloos in de race. Heb je geluk en komt er net een rode vlag na jouw rondje, dan kan je zomaar op pole staan. Monaco is gewoon een loterij."

Makkelijk zal het in ieder geval niet worden, want de competitie in de Porsche-klassen is volgens Van buren ijzersterk. "Het rijdersveld is ook nog eens breder dit jaar", claimt Van Buren, alvorens hij zijn doelen voor 2022 iets meer concretiseert. "Meerdere podiumplekken, in ieder geval altijd in de buurt van de top vijf met uitschieters naar voren. Hopelijk zelfs met iets meer op de circuits die ik ken vanuit het Duitse kampioenschap, dus dat moet wel het doel zijn dit jaar. We willen altijd beter worden en stappen maken, maar iedereen wil natuurlijk hoog eindigen."

			© Huber Racing
	© Huber Racing

Nederlands feestje

Overigens is Van Buren zeker niet de enige Nederlander op de grid van de Porsche Supercup. Met GP Elite is er zelfs een Nederlands team, dat met Larry ten Voorde de afgelopen twee jaar de Porsche Supercup kampioen afleverde. In 2021 werd GP Elite bovendien kampioen.

Rudy kijkt echter niet op een andere manier naar landgenoten Ten Voorde, Max van Splunteren en de gebroeders Van Kuijk. In de ogen van Van Buren zijn zij, net als de rest, coureurs die verslagen moeten worden. "De competitie is op de baan en waar mijn concurrenten vandaan komen of waar ik ze van ken, dat maakt niet uit."

"Als je wil knokken voor het podium moet je ze uiteindelijk allemaal verslaan. Wie ik dan op de baan tegenkom, dat maakt niet uit. We willen ons allemaal meteen met de snelste. Als er weer iemand sneller is dan Larry, dan wil je je weer met diegene kunnen meten. Om te winnen moet je ze allemaal pakken."

"Het niveau is weer een stuk hoger dan vorig jaar, met meer goede coureurs. Het wordt dus gewoon een grote uitdaging. Nogmaals, wie het dan is, daar hou ik me als rijder niet bezig. Je moet ze allemaal pakken", aldus de strijdlustige Porsche-coureur. Op zondag 24 april begint hij in Imola om 12:05 uur aan zijn eerste Porsche Supercup race. Van Buren start vanaf de achtste plek.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

0 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona