Voormalig Lotus F1-juniorcoureur Meindert van Buuren heeft namelijk wél autosportervaring op Mugello. In 2012 reed hij er in de AutoGP en met die ervaring op zak heeft hij wel wat tips voor Max Verstappen. De allerbelangrijkste? "Maak niet de fout die ik daar maakte", aldus Van Buuren, die in gesprek met RacingNews365 nu wel kan lachen om zijn uiterst pijnlijke fout van toen. "Ik had de race gewonnen, maar omdat ik bij het uitrijden van de pits over de witte lijn reed en daarvoor werd bestraft, viel ik terug naar de vijfde plaats." Het resultaat van de race was een flinke kater en een vermoeid lichaam, want ja, Mugello is zwaar. "Vooral voor de nekspieren hebben het zwaar. De Formule 1-auto's hebben nog stuurbekrachtiging, maar dat hadden wij toen absoluut niet." De aaneenschakeling van snelle chicanes en lange doordraaiers maakt bovendien dat inhalen op Mugello lastig is: "Enkel in de eerste bocht zou je iets kunnen proberen", aldus Van Buuren, die daarom Verstappen en Red Bull adviseert om van het gebruikelijke strijdplan voor een GP-weekend af te stappen. Normaal gesproken zet Red Bull immers meer in op de race dan op de kwalificatie. "Op dit circuit doe je er niet onverstandig aan om veel in te zetten op de kwalificatie, juist omdat inhalen zo moeilijk is. De startpositie is daarom extra belangrijk." De startpositie van Verstappen op Monza stemde de Red Bull-coureur niet tevreden. Het was sowieso geen best weekend voor Red Bull, maar Van Buuren ziet nieuwe kansen op Mugello: "Kijkend naar de afgelopen Grands Prix denk ik dat de Mercedessen samen met de Red Bulls snel kunnen zijn. De Red Bull is niet mega sterk qua topsnelheid, maar is wel heel goed in de snelle bochten. Dat zagen we al op Spa-Francorchamps." "Wat bij de snelle wisselingen van richting in de vele chicanes belangrijk is, is het hebben van goede mechanische en aerodynamische grip. De voorkant wil je scherp insturen en vervolgens moet de gewichtsverdeling goed zijn, zodat de auto direct met je meegaat als je van links naar rechts gaat en je niet op de auto hoeft te 'wachten'. Je wilt een voorkant hebben die heel goed is, waarbij de achterkant volgt." Red Bull droop na de Grand Prix van Italië met de staart tussen de benen af. Komt daar nu het besef van wat Max Verstappen allang riep? Namelijk dat de wereldtitel toch echt buiten handbereik is? Tom Coronel weet het in de nieuwste podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is, helemaal zeker.
Meest gelezen