Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Van de Grint snapt niks van Ferrari-tactiek: "Leclerc kwam als een mak schaap binnen"

Ferrari kende een dramatische race in Canada, want voor het eerst sinds de Grand Prix van Azerbeidzjan van 2022 vielen beide coureurs uit. Het waren ook gelijk de eerste twee uitvalbeurten van het jaar voor de Scuderia. Kees van de Grint, die in het verleden veel met Ferrari samenwerkte, spreekt in een interview met RacingNews365 van een 'hopeloos weekend'.

Leclerc pitstop Canada
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Daar waar Charles Leclerc en Carlos Sainz tot het weekend in Canada telkens het maximale resultaat op de zondag van een Grand Prix-weekend pakten, kwam daar niks van terecht in Montreal. De twee Ferrari-mannen hadden het heel zwaar tijdens de kwalificatie en de race. Beide coureurs kwamen niet in Q3 terecht en moesten het doen met respectievelijk de elfde en twaalfde startplek. Tijdens de race ging het echter niet veel beter.

Leclerc had al snel motorproblemen en gaf uiteindelijk op. Dat moest Sainz niet veel later ook doen, nadat hij eerder contact had met Valtteri Bottas en uitviel na een spin, waarmee hij ook Alexander Albon uitschakelde. Hoe kijkt Kees van de Grint, die in zijn tijd bij Bridgestone veel met Ferrari samenwerkte, naar het matige resultaat voor de Scuderia? "Dat doet mij geen pijn hoor, ik kijk daar gemiddeld naar. Ze waren wel slecht. Het was een hopeloos weekend voor Ferrari, alles ging daar fout. De rijders waren zwak", zo begint Van de Grint zijn verhaal.

Daarna gaat hij verder met de coureurs. "Een rijder moet net dat kleine beetje extra brengen. Als alles top is en je hebt de snelste auto, dan is het minder moeilijk om goed te zijn. De auto was zwak, de strategie was zwak en er werden fouten gemaakt. Het was dus een dramatisch weekend."

Superieur

Uiteindelijk wist ook geen enkele coureur met een Ferrari-motor punten te scoren of zich in Q3 te rijden. "Dat zegt iets en andersom stonden er zeven coureurs met een Mercedes-motor in de top tien in de kwalificatie. En eigenlijk domineerden de Mercedes-motoren ook de race, met uitzondering van Max Verstappen. Dat zegt wel iets en daar wijt ik ook een beetje aan waarom Ferrari er ten eerste in de kwalificatie niet bij zat. Ik denk dat de Mercedes-motor superieur was op dit circuit."

Daarnaast snapte Van de Grint ook niks van de keuze bij Leclerc om over te stappen naar de harde banden, terwijl het juist weer ging regenen. "Kort en krachtig: dat snapte ik niet. Maar zo'n coureur moet eigenlijk ook het team leiden. Bij Ferrari en deze coureurs krijg je heel vaak de vragen: 'wat wil jij?' en 'wat vind jij?'. Nee, er moet duidelijkheid zijn: 'we doen het zo'. Een rijder moet dus ook een beetje het team bij de hand nemen. En pas dan kom je in de buurt van een potentiële wereldkampioen."

"Ik had zeker verwacht dat Leclerc op zijn minst had gezegd: 'denk je wel dat dit de goede keuze is?'. Of doen we er mediums onder? Maar hij kwam als een mak schaap binnen en accepteerde dat ook. Dat gemekker is niet altijd leuk, maar bij Hamilton hoor je bijvoorbeeld regelmatig: 'nou, lekkere keuze was dit of is het wel de juiste?'. En Max heeft ook weleens wat te zeggen. Maar dat zijn ook de leiders. Dat maakt duidelijk een verschil."

Sainz viel ongeveer vijftien rondjes voor het einde van de race uit. Van de Grint neemt de Spanjaard niet al te veel kwalijk. "Dat kan gebeuren. Beide Ferrari-coureurs zaten niet al te best in hun ritme en de auto was niet best. Dan maak je een foutje, komt die spin en dat kan gebeuren. Dat hoort ook bij racen."

Hij nam Albon mee in zijn spin. "Dat is puur pech voor Albon. Sainz zal niet met opzet zijn gespind en dat hij dacht: ik zal Albon meenemen. Dat is pure pech, kan gebeuren. Maar daar moeten we niet al te zwaar aan tillen. Als je minder goed bent met het totale pakket, qua auto en rijder, dan kan je een foutje maken. En de ene keer corrigeer je dat en de andere keer gebeurt dat niet. Je moet ook een klein beetje geluk hebben", zo sluit Van de Grint af.

Ook interessant:

Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers! 

Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko neemt voorschot op F1-afscheid Verstappen