Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
esp Liveblog Race
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Van der Zande: "Red Bull dacht niet na over start Verstappen"

Het einde van een zwaar Formule 1-seizoen nadert. Tijdens de Grand Prix van Turkije wist Max Verstappen mede door een paar fouten van zijn team niet te imponeren toen de kans zich aandeed. Het begon al bij de tegenvallende start van Verstappen en teamgenoot Alexander Albon. Het doet Renger van der Zande denken dat Red Bull haar focus langzaam maar zeker aan het verliezen is.

De Grand Prix van Turkije had alle ingrediënten voor een succesvolle race voor Max Verstappen en Red Bull. Regenachtige omstandigheden, een tweede startpositie, de Mercedes-coureurs op achterstand. De Nederlander was een van de topfavorieten voor de zege in Istanbul, maar zo ver kwam het niet.

In gesprek met RacingNews365 analyseert IMSA-coureur Renger van der Zande de Formule 1-race van zijn landgenoot. Al meteen bij de start liepen de aspiraties van Verstappen een deuk op, toen hij stond te malen en een handvol plaatsen verloor ten opzichte van de concurrentie.

Achteraf was er veel verbazing over het feit dat Verstappen en zijn Red Bull-collega's in de eerste versnelling van de lijn kwamen, terwijl nagenoeg alle andere coureurs kozen voor de tweede versnelling. "Ik denk dat Red Bull er gewoon niet over nagedacht heeft", zo is Van der Zande verbaasd als we naar de start vragen.

"Vanuit het motormanagement wordt een coureur verteld welke versnelling hij het beste kan pakken bij de start. Dat wordt ook vaak geoefend bij een proefstart, maar ik denk dat Red Bull er gewoon niet over heeft nagedacht, best bizar. Misschien is de focus er een beetje vanaf bij Red Bull. Het is denk ik echt een fout geweest van hen om hun coureurs te vertellen dat ze het zo moesten doen."

De endurance-coureur, die vorige week net naast de IMSA-titel greep in de WeatherTech SportsCar Championship aan de andere kant van de Atlantische oceaan, legt uit wat het verschil is tussen het starten in de eerste of de tweede versnelling. "Als je opschakelt vanaf de eerste versnelling naar de tweede versnelling, dan gaat dat heel snel. Dat is een moment waarop je ook weer wat tractie verliest."

"Als je in je eerste versnelling start", vervolgt Van der Zande zijn analyse. "Dan moet je opschakelen naar de tweede versnelling en moet je daar doorheen. Die schakelmomenten zorgen voor tractieverlies. Als je dat in plaats van in de eerste, in de tweede versnelling kan doen, dan heb je veel langer een toerental waarbij je kan accelereren", verklaart hij. "Uiteindelijk is het vanuit het motormanagement ook een stukje wat ze aansturen, maar het verschil is uiteindelijk dat je minder wheelspin hebt als je in de tweede versnelling wegrijdt."

Uiteindelijk zorgde de tegenvallende start ervoor dat Verstappen en Albon terug vielen tot buiten de top vijf voordat ze bij de eerste bocht aankwamen. Uiteindelijk werd het Red Bull-duo zesde en zevende.

Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Alles over de Turkse Grand Prix in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

4 reacties

    x
    Live Formule 1 GP Spanje