De Grand Prix van Turkije had alle ingrediënten voor een succesvolle race voor Max Verstappen en Red Bull. Regenachtige omstandigheden, een tweede startpositie, de Mercedes-coureurs op achterstand. De Nederlander was een van de topfavorieten voor de zege in Istanbul, maar zo ver kwam het niet. In gesprek met RacingNews365 analyseert IMSA-coureur Renger van der Zande de Formule 1-race van zijn landgenoot. Al meteen bij de start liepen de aspiraties van Verstappen een deuk op, toen hij stond te malen en een handvol plaatsen verloor ten opzichte van de concurrentie. Achteraf was er veel verbazing over het feit dat Verstappen en zijn Red Bull-collega's in de eerste versnelling van de lijn kwamen, terwijl nagenoeg alle andere coureurs kozen voor de tweede versnelling. "Ik denk dat Red Bull er gewoon niet over nagedacht heeft", zo is Van der Zande verbaasd als we naar de start vragen. "Vanuit het motormanagement wordt een coureur verteld welke versnelling hij het beste kan pakken bij de start. Dat wordt ook vaak geoefend bij een proefstart, maar ik denk dat Red Bull er gewoon niet over heeft nagedacht, best bizar. Misschien is de focus er een beetje vanaf bij Red Bull. Het is denk ik echt een fout geweest van hen om hun coureurs te vertellen dat ze het zo moesten doen." De endurance-coureur, die vorige week net naast de IMSA-titel greep in de WeatherTech SportsCar Championship aan de andere kant van de Atlantische oceaan, legt uit wat het verschil is tussen het starten in de eerste of de tweede versnelling. "Als je opschakelt vanaf de eerste versnelling naar de tweede versnelling, dan gaat dat heel snel. Dat is een moment waarop je ook weer wat tractie verliest." "Als je in je eerste versnelling start", vervolgt Van der Zande zijn analyse. "Dan moet je opschakelen naar de tweede versnelling en moet je daar doorheen. Die schakelmomenten zorgen voor tractieverlies. Als je dat in plaats van in de eerste, in de tweede versnelling kan doen, dan heb je veel langer een toerental waarbij je kan accelereren", verklaart hij. "Uiteindelijk is het vanuit het motormanagement ook een stukje wat ze aansturen, maar het verschil is uiteindelijk dat je minder wheelspin hebt als je in de tweede versnelling wegrijdt." Uiteindelijk zorgde de tegenvallende start ervoor dat Verstappen en Albon terug vielen tot buiten de top vijf voordat ze bij de eerste bocht aankwamen. Uiteindelijk werd het Red Bull-duo zesde en zevende. Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Alles over de Turkse Grand Prix in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen