Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
  • 1 HAM LAP 63
  • 2 BOT + 5.783
  • 3 RIC + 14.320
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
  • 1 HAM LAP 58
  • 2 PER + 31.633
  • 3 VET + 31.960
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov

Kwalificatie

  • 1 HAM 1:27.264
  • 2 BOT 1:27.553
  • 3 VER 1:27.678
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 18:00 19:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
bhr Uitslag Quali
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Van der Zande: "Red Bull dacht niet na over start Verstappen"

Het einde van een zwaar Formule 1-seizoen nadert. Tijdens de Grand Prix van Turkije wist Max Verstappen mede door een paar fouten van zijn team niet te imponeren toen de kans zich aandeed. Het begon al bij de tegenvallende start van Verstappen en teamgenoot Alexander Albon. Het doet Renger van der Zande denken dat Red Bull haar focus langzaam maar zeker aan het verliezen is.

De Grand Prix van Turkije had alle ingrediënten voor een succesvolle race voor Max Verstappen en Red Bull. Regenachtige omstandigheden, een tweede startpositie, de Mercedes-coureurs op achterstand. De Nederlander was een van de topfavorieten voor de zege in Istanbul, maar zo ver kwam het niet.

In gesprek met RacingNews365 analyseert IMSA-coureur Renger van der Zande de Formule 1-race van zijn landgenoot. Al meteen bij de start liepen de aspiraties van Verstappen een deuk op, toen hij stond te malen en een handvol plaatsen verloor ten opzichte van de concurrentie.

Achteraf was er veel verbazing over het feit dat Verstappen en zijn Red Bull-collega's in de eerste versnelling van de lijn kwamen, terwijl nagenoeg alle andere coureurs kozen voor de tweede versnelling. "Ik denk dat Red Bull er gewoon niet over nagedacht heeft", zo is Van der Zande verbaasd als we naar de start vragen.

"Vanuit het motormanagement wordt een coureur verteld welke versnelling hij het beste kan pakken bij de start. Dat wordt ook vaak geoefend bij een proefstart, maar ik denk dat Red Bull er gewoon niet over heeft nagedacht, best bizar. Misschien is de focus er een beetje vanaf bij Red Bull. Het is denk ik echt een fout geweest van hen om hun coureurs te vertellen dat ze het zo moesten doen."

De endurance-coureur, die vorige week net naast de IMSA-titel greep in de WeatherTech SportsCar Championship aan de andere kant van de Atlantische oceaan, legt uit wat het verschil is tussen het starten in de eerste of de tweede versnelling. "Als je opschakelt vanaf de eerste versnelling naar de tweede versnelling, dan gaat dat heel snel. Dat is een moment waarop je ook weer wat tractie verliest."

"Als je in je eerste versnelling start", vervolgt Van der Zande zijn analyse. "Dan moet je opschakelen naar de tweede versnelling en moet je daar doorheen. Die schakelmomenten zorgen voor tractieverlies. Als je dat in plaats van in de eerste, in de tweede versnelling kan doen, dan heb je veel langer een toerental waarbij je kan accelereren", verklaart hij. "Uiteindelijk is het vanuit het motormanagement ook een stukje wat ze aansturen, maar het verschil is uiteindelijk dat je minder wheelspin hebt als je in de tweede versnelling wegrijdt."

Uiteindelijk zorgde de tegenvallende start ervoor dat Verstappen en Albon terug vielen tot buiten de top vijf voordat ze bij de eerste bocht aankwamen. Uiteindelijk werd het Red Bull-duo zesde en zevende.

Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Alles over de Turkse Grand Prix in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

4 reacties

    Analyse Verstappen en Red Bull hebben troefkaart in handen tijdens GP van Bahrein