Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Canada 2023

Van een snoeiharde crash tot een verongelijkte Vettel

De Grand Prix van Canada staat al decennialang op de F1-kalender en is mateloos populair onder zowel fans als coureurs. Het Circuit Gilles Villeneuve zorgde de afgelopen 45 jaar voor veel spektakel. RacingNews365 blikt terug op een aantal gedenkwaardige gebeurtenissen.

1978: Villeneuve brengt Montreal in extase

In 1978 organiseerde Montreal voor het eerst een Formule 1 Grand Prix. Een weekend dat niet mooier had kunnen verlopen voor zowel de fans als de promoters van het evenement: lokale held Gilles Villeneuve pakte zijn eerste zege na een spannende race. In 1982 werd de naam van het circuit omgedoopt van Île Notre-Dame Circuit tot Circuit Gilles Villeneuve, als eerbetoon aan Villeneuve. De Canadees kwam tijdens de Grand Prix van België (Zolder, 1982) op tragische wijze om het leven.

Start finish op Circuit Gilles Villeneuve © XPBimages

1995: Alesi's eerste (en laatste)

Jean Alesi. Een bekende naam in het Formule 1-paddock. De Fransman nam deel aan maar liefst 201 Grands Prix, waarin hij 32 keer op het podium eindigde. Hoewel de Franse coureur vaak liet zien dat hij erg snel was, liet zijn materiaal hem geregeld in de steek.

Dat was met name het geval tijdens zijn periode bij Ferrari. De Scuderia verkeerde in zwaar weer, wat maakte dat Alesi en teamgenoot Berger vaak stilstonden vanwege technische mankementen aan de rode bolide.

Tijdens de Grand Prix van Canada van 1995 kwam er gerechtigheid voor Alesi. De voormalig Ferrari-coureur startte vanaf plaats vijf, maar een goede strategie in gemengde weersomstandigheden en een superieur optreden van Alesi zorgden voor een prachtige overwinning. Niet alleen in de pitbox van Ferrari ging iedereen uit zijn dak: ook op de tribune was dat het geval. Alesi reed namelijk in een Ferrari met startnummer 27, hetzelfde nummer als waarmee lokale legende Gilles Villeneuve om het leven kwam in 1982. Michael Schumacher nodigde Alesi uit voor een ereronde op de sidepod van zijn Benetton. Een prachtig cadeau voor Alesi, die op die dag zijn 31ste verjaardag vierde.

Jean Alesi, Rubens Barichello en Gerhard Berger op het F1-podium tijdens de 1995 Canadese Grand Prix © XPB

1999: Introductie van de Wall of Champions

De laatste bocht van het Circuit Gilles Villeneuve staat bekend om de crashes waarbij voormalige wereldkampioenen betrokken waren. In 1999 crashten Damon Hill, Michael Schumacher en Jacques Villeneuve allemaal tegen dezelfde muur die de slogan Bienvenue au Québec (Welkom in Quebec) droeg. In de periode na het Canadese F1-weekend van 1999 kreeg de muur - ironisch genoeg - de bijnaam 'Wall of Champions.' Ook andere bekende namen als Jenson Button, Carlos Sainz Jr., Sebastian Vettel, Kevin Magnussen en Juan Pablo Montoya maakten kennis met de 'Muur der Kampioenen.'

Kevin Magnussen crash in de Wall of Champions © XPBimages

2007: Kubica's klapper

De Canadese Grand Prix van 2007 staat bekend om één ding: de snoeiharde crash van Robert Kubica.

In ronde 26 werd de groene vlag gezwaaid na een safety car periode. Robert Kubica opende de jacht op voorganger Jarno Trulli. Tijdens een inhaalpoging van de Pool raakte hij de achterkant van Trulli's Toyota, wat resulteerde in een klap tegen de muur met een snelheid van ongeveer 280 km/u en een daaropvolgende lancering. Kubica vloog meerdere keren over de kop en van zijn bolide bleef weinig over. Wonder boven wonder hield Kubica alleen een verstuikte enkel en een lichte hersenschudding over aan de crash. Bekijk de video van de crash hier.

Robert Kubica crasht flink tijdens de Grand Prix van Canada in 2007 © XPB

2019: Vettel geeft andere definitie aan de 'switch back'

Hoewel Sebastian Vettels hoogtijdagen voorbij leken te zijn in 2019, liet de viervoudig wereldkampioen in Canada zien dat hij het besturen van een F1-bolide nog niet verleerd was. De Duitser startte vanaf poleposition en trok een klein gaatje naar Lewis Hamilton.

In ronde 48 maakte Vettel een kostbare fout. Wegens onbalans in de auto miste hij bocht vier en reed hij over het gras. Toen Vettel terug de baan op kwam, werd Hamilton naar de buitenmuur geduwd en moest de Brit vertragen om een botsing te vermijden. Vettel ontving ik een tijdstraf van vijf seconden. Hamilton finishte op 1,3 seconden van de Duitse coureur, wat maakte dat de overwinning naar de Mercedes-coureur ging.

Vettel was het niet eens met de beslissing van de stewards, zo bleek uit zijn reactie na de race. Aan het einde van de race parkeerde Vettel zijn auto niet in het parc fermé, maar in de pitstraat. Hij moest door een official worden opgehaald om naar het podium te gaan. Onderweg haalde Vettel het #1 bordje weg voor Hamilton's auto en verplaatste het naar de lege plek waar zijn auto had moeten staan. Bekijk hieronder de video.

Het F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!

Kortom, het ideale avondje uit!

Bestel snel jouw tickets op=op
Forbidden

Weddenschappen Sebastian Vettel

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

1 reactie

Viaplay

Unibet
x
Interview F1-teams komen massaal met statement na onderzoek naar Wolff