1978: Villeneuve brengt Montreal in extase
In 1978 organiseerde Montreal voor het eerst een Formule 1 Grand Prix. Een weekend dat niet mooier had kunnen verlopen voor zowel de fans als de promoters van het evenement: lokale held Gilles Villeneuve pakte zijn eerste zege na een spannende race. In 1982 werd de naam van het circuit omgedoopt van Île Notre-Dame Circuit tot Circuit Gilles Villeneuve, als eerbetoon aan Villeneuve. De Canadees kwam tijdens de Grand Prix van België (Zolder, 1982) op tragische wijze om het leven.
1995: Alesi's eerste (en laatste)
Jean Alesi. Een bekende naam in het Formule 1-paddock. De Fransman nam deel aan maar liefst 201 Grands Prix, waarin hij 32 keer op het podium eindigde. Hoewel de Franse coureur vaak liet zien dat hij erg snel was, liet zijn materiaal hem geregeld in de steek. Dat was met name het geval tijdens zijn periode bij Ferrari . De Scuderia verkeerde in zwaar weer, wat maakte dat Alesi en teamgenoot Berger vaak stilstonden vanwege technische mankementen aan de rode bolide. Tijdens de Grand Prix van Canada van 1995 kwam er gerechtigheid voor Alesi. De voormalig Ferrari-coureur startte vanaf plaats vijf, maar een goede strategie in gemengde weersomstandigheden en een superieur optreden van Alesi zorgden voor een prachtige overwinning. Niet alleen in de pitbox van Ferrari ging iedereen uit zijn dak: ook op de tribune was dat het geval. Alesi reed namelijk in een Ferrari met startnummer 27, hetzelfde nummer als waarmee lokale legende Gilles Villeneuve om het leven kwam in 1982. Michael Schumacher nodigde Alesi uit voor een ereronde op de sidepod van zijn Benetton. Een prachtig cadeau voor Alesi, die op die dag zijn 31ste verjaardag vierde.
1999: Introductie van de Wall of Champions
De laatste bocht van het Circuit Gilles Villeneuve staat bekend om de crashes waarbij voormalige wereldkampioenen betrokken waren. In 1999 crashten Damon Hill, Michael Schumacher en Jacques Villeneuve allemaal tegen dezelfde muur die de slogan Bienvenue au Québec (Welkom in Quebec) droeg. In de periode na het Canadese F1-weekend van 1999 kreeg de muur - ironisch genoeg - de bijnaam 'Wall of Champions.' Ook andere bekende namen als Jenson Button, Carlos Sainz Jr ., Sebastian Vettel, Kevin Magnussen en Juan Pablo Montoya maakten kennis met de 'Muur der Kampioenen.'
2007: Kubica's klapper
De Canadese Grand Prix van 2007 staat bekend om één ding: de snoeiharde crash van Robert Kubica. In ronde 26 werd de groene vlag gezwaaid na een safety car periode. Robert Kubica opende de jacht op voorganger Jarno Trulli. Tijdens een inhaalpoging van de Pool raakte hij de achterkant van Trulli's Toyota, wat resulteerde in een klap tegen de muur met een snelheid van ongeveer 280 km/u en een daaropvolgende lancering. Kubica vloog meerdere keren over de kop en van zijn bolide bleef weinig over. Wonder boven wonder hield Kubica alleen een verstuikte enkel en een lichte hersenschudding over aan de crash. Bekijk de video van de crash hier.
2019: Vettel geeft andere definitie aan de 'switch back'
Hoewel Sebastian Vettels hoogtijdagen voorbij leken te zijn in 2019, liet de viervoudig wereldkampioen in Canada zien dat hij het besturen van een F1-bolide nog niet verleerd was. De Duitser startte vanaf poleposition en trok een klein gaatje naar Lewis Hamilton . In ronde 48 maakte Vettel een kostbare fout. Wegens onbalans in de auto miste hij bocht vier en reed hij over het gras. Toen Vettel terug de baan op kwam, werd Hamilton naar de buitenmuur geduwd en moest de Brit vertragen om een botsing te vermijden. Vettel ontving ik een tijdstraf van vijf seconden. Hamilton finishte op 1,3 seconden van de Duitse coureur, wat maakte dat de overwinning naar de Mercedes-coureur ging. Vettel was het niet eens met de beslissing van de stewards, zo bleek uit zijn reactie na de race. Aan het einde van de race parkeerde Vettel zijn auto niet in het parc fermé, maar in de pitstraat. Hij moest door een official worden opgehaald om naar het podium te gaan. Onderweg haalde Vettel het #1 bordje weg voor Hamilton's auto en verplaatste het naar de lege plek waar zijn auto had moeten staan. Bekijk hieronder de video.
Meest gelezen