Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Van Kalmthout ligt niet wakker van licentiepunten: "Niet de hoogste prioriteit"

Terwijl vrijwel de gehele autosportwereld Dan Ticktum met argusogen volgde terwijl de jonge Brit naar Azië trok voor de benodigde licentiepunten, is het diens teammaat Rinus van Kalmthout die vooralsnog de show steelt. Waar de Brit het kampioenschap in de klasse kan vergeten, is de Nederlander titelfavoriet.

Het verhaal van Ticktum is inmiddels bekend: de 19-jarige opleidingsrijder van Red Bull moet nog vijf licentiepunten scoren om een Formule 1-'rijbewijs' aan te kunnen vragen. In Azië kan hij aan die punten komen, door bij de top drie te eindigen in het winterkampioenschap van de Formule 3 aldaar. Echter: uit FIA-documenten is gebleken dat de raceklasse eigenlijk helemaal geen licentiepunten mag verstrekken.

In Appendix L van het FIA-wetboek staat beschreven dat klassen die licentiepunten uitdelen, moeten bestaan uit minstens vijf raceweekends. De Aziatische winterserie van de F3 wordt gehouden over drie raceweekends en zou daarom helemaal geen punten op mogen leveren, wat indruist tegen de verklaring van de FIA zelf, waarin te lezen viel dat er wel degelijk punten worden verstrekt. Daarom besloot Red Bull Ticktum onder te brengen in Azië. Voor Ticktum zou het missen van punten, nadat de eerste twee raceweekends voor hem allerminst succesvol verliepen, een nieuwe tik zijn. Van Kalmthout maakt zich er echter niet al te druk om. "Die licentiepunten staan bij mij niet bovenaan het lijstje met prioriteiten", laat het 18-jarige toptalent weten in gesprek met Racingnews365 . "Echter: het is wel lekker om ze te hebben. Goede rijders met een superlicentie zijn tegenwoordig best schaars. Als ik er eentje kan zijn, kan dat nog weleens goed van pas komen." Toch zou ook Van Kalmthout het betreuren als de licentiepunten bij nader inzien niet werden uitgedeeld, door de bovenbeschreven regel die de autosportbond zelf heeft opgesteld. "Tuurlijk is het jammer als ik de punten niet zou krijgen, maar voor mij maakt het nu geen verschil. Voor de IndyCar Series heb ik ze namelijk niet nodig." Van Kalmthout heeft volgens het puntenmodel van de FIA tien stuks achter zijn naam staan vanwege het gewonnen Pro Mazda-kampioenschap. Een titelzege in de Aziatische winterserie van de F3 zou wederom tien punten opleveren, tenzij de FIA vanwege het gekonkel besluit de punten in te houden. De Indy Lights-klasse waarin Van Kalmthout actief zal zijn in 2019 keert vijftien punten uit aan de kampioen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"