De afgelopen twee jaar is de kwestie rond de flexibele voor- en achtervleugels (de zogeheten 'flexwings') meerdere keren opgedoken. De FIA hoopt dit jaar de discussie op dit vlak voor te zijn. Deze week werd namelijk bekend dat de mondiale autosportorganisatie strenger gaat controleren op het gebruik van deze vleugels.
Wat wel enigszins opvallend is, is dat de FIA dit gaat doen vanaf de Grand Prix van Barcelona, de negende race van het seizoen. Het gaat dan om tests bij de voorvleugel. Het idee is dat op deze manier de teams een eerlijke kans krijgen om nieuwe onderdelen te ontwikkelen, mocht dat nodig zijn.
Hoewel de FIA nooit formeel heeft gezegd welke teams zich schuldig zouden maken aan het gebruik van flexwings, zijn er wel altijd sterke aanwijzingen geweest welke teams dat waren. Vooral McLaren lag afgelopen jaar onder een vergrootglas. Ferrari was nooit echt een duidelijk doelwit van deze onderzoeken. Bij een mediasessie tijdens de shakedown van de auto vroeg RacingNews365 aan Ferrari-teambaas Fred Vasseur hoe hij nu tegenover deze nieuwe aanpak staat.
"Het is geen probleem", stelt Vasseur. "Ik denk dat het goed is om die helderheid te hebben. Het belangrijkste voor mij is dat ik nu weet dat we bijvoorbeeld iets aan moeten passen aan de voorvleugel vanaf Barcelona. We kunnen het oneens zijn over de timing, want dit is maar één week na Monaco. En voor Monaco moeten we een speciaal pakket voor de voorvleugel meenemen."
"Maar uiteindelijk is dit goed voor ons. Het is goed voor onze ontwikkeling en voor ons plan van aanpak, om te weten wanneer we iets in moeten zetten. Het slechtste scenario zou zijn dat we het seizoen beginnen en binnen een paar races weer iets moeten veranderen, want dat is erg lastig qua planning. Vooral in dit geval zou het een puinhoop zijn geworden. Maar nu weten we waar we aan toe zijn. We waren toch al van plan om iets aan te passen aan de voorvleugel later in het seizoen, dus nu weten we dat we dat moeten doen rond Barcelona."
Ook interessant:
Max Verstappen doorbrak recent een magische grens in de Formule 1. De 27-jarige Nederlander staat duizend dagen aan de leiding, iets wat Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid bespreken in een kakelverse podcast!
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!