Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Giedo van der Garde

Vd Garde beoordeelt drie topteams halverwege 2022: "Een 9, een 8 en een 7"

Het Formule 1-seizoen was na de Grand Prix van Frankrijk het halverwegepunt gepasseerd, maar terugblikken op de eerste seizoenshelft begint traditiegetrouw pas tijdens de zomerstop. Giedo van der Garde rangschikt de drie topteams van het moment.

Mercedes Ferrari Red Bull England
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Giedo van der Garde gaf onlangs in een interview met RacingNews365 al aan dat wat hem betreft de tweede wereldtitel van Max Verstappen al grotendeels in de knip zit. Hij ziet Verstappen als 'een coureur uit de buitencategorie', samen met misschien Lewis Hamilton, boven de rest van het veld uit steken. Maar hoe zit het met de teams, hoe beoordeelt hij Red Bull, Ferrari en Mercedes?

De voormalig Formule 1-coureur en huidige topcoureur van Racing Team Nederland deelt cijfers uit, waarbij het steeds een sprong van één punt maakt: "Een 9, een 8 en een 7." Maar welk cijfer is voor welk team? Immers, door de recente opmars maakt ook Mercedes aanspraak op een goed cijfer.

"Bwoah", zo begint Van der Garde zij overpeinzing. "Ik denk dat ik voor Red Bull dan toch uitkom bij een 9 en dat vooral om hoe ze alles operationeel goed voor elkaar hebben", zo looft Vd Garde de formatie van Max Verstappen en Sergio Perez.

Het cijfer voor Ferrari valt een punt lager uit, maar niet zonder reden. Vd Garde gaf al aan dat Ferrari veel te veel punten knoeit door strategische blunders: "Ze hebben een hele goede auto, maar strategisch is het dramatisch, dus daarom zou ik zeggen een 8."

Daar waar Ferrari de plank misslaat op strategisch gebied, doet Mercedes het volgens Vd Garde op dat vlak juist goed en niet enkel op dat vlak: "Ook qua bandenmanagement scoren ze goed, maar daar hebben ze gewoon een slechte auto gebouwd: een 7."

"Mercedes is altijd een gevaarlijk team"

Laatstgenoemde team echter zit in de lift en laat na het moeizame begin van het seizoen nu een uiterst steile leercurve zien, steiler dan die van Red Bull en Ferrari. Maakt dat de Duitse formatie met het oog op 2023 niet des te gevaarlijker, want waar stopt die opwaartse lijn? Ook die vraag legden we de voormalig Caterham-coureur voor.

"Er is natuurlijk al gezegd dat ze met de auto voor volgend jaar bezig zijn, waarbij het concept misschien wel volledig anders moet. Maar als ze een goede auto weten te bouwen (nog niet eens per se de beste), dan gaan ze gewoon weer meedoen om overwinningen. En Lewis Hamilton beschikt dan over de ervaring om kampioenschappen te winnen."

"Mercedes is altijd een gevaarlijk team. Ze hebben de kennis, de know-how en ze hebben al bewezen goede auto's te kunnen bouwen. De stap die ze de afgelopen races gezet hebben is ontzettend groot. Het is leuk dat ze op het podium staan, maar dit jaar is verder kansloos. Misschien dat ze met mazzel nog een race kunnen winnen, maar met een goede auto kun je ze voor 2023 zeker wel weer op de lijst zetten."

Ook interessant:

Weergaloze Verstappen heeft Leclerc bijna op de knieën

Wat een race! In de nieuwste RN365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de knotsgekke GP van Hongarije, met het falende Ferrari en de schitterende Verstappen en meer als onderwerpen. Beluister 'm snel!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

11 reacties

Viaplay
x
Interview Salo: "Dit is het belangrijkste verschil tussen Verstappen en Leclerc"