Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Van der Garde: "Dat zie ik Mercedes zeker niet meer doen"

Lewis Hamilton staat in punten ruim achter ten opzichte van George Russell, nadat zijn nieuwe teamgenoot meermaals vóór hem is gefinisht in de eerste races van 2022. Echter, Giedo van de Garde denkt niet dat de resultaten de eerlijke verhoudingen weergeven.

Als RacingNews365 in een vraaggesprek met Giedo van der Garde laat vallen dat Lewis Hamilton wéér verslagen is door George Russell, haast de voormalig F1-coureur zich om het voor Hamilton op te nemen. Hij is het niet eens met de opvatting die onder F1-fans is ontstaan, namelijk dat Hamilton wordt afgetroefd door zijn teamgenoot. Vd Garde onderbreekt ons dan ook. "Dat is niet helemaal terecht. Ik vond hem in de kwalificatie (in Miami, red.) erg sterk. Hij perste er toch een paar super goede rondjes uit in een auto die echt heel moeilijk te besturen valt en heel onvoorspelbaar is", aldus de coureur van Racing Team Nederland. Waarom Russell dan toch voor Hamilton wist te finishen? Vd Garde heeft daar wel een uitleg voor: "Russell koos er voor om op de harde banden te starten. De eerste paar ronden had hij daar heel veel problemen mee, maar vervolgens kwam hij wel terug. Maar hij had gewoon super veel mazzel met die safety car."

Mercedes klaar voor dit seizoen

"Ik vond dat Hamilton afgelopen weekend echt de betere was van de twee en Russell had gewoon de mazzel", vervolgt Vd Garde, die opmerkt dat de mazzel sowieso wat meer bij Russell ligt en de pech wat meer bij Hamilton. "Dat is eigenlijk het hele jaar al zo en dat is prima voor Russell, want je kan beter mazzel hebben dan pech." De traditionele concurrenten van Ferrari en Red Bull blijven steevast roepen dat Mercedes nog wel terugkomt en zelfs een rol van betekenis kan gaan spelen in het kampioenschap, maar daar is Vd Garde zeer resoluut over: "Nee." "Dat gat is veel te groot. In de kwalificatie ligt dat op zo'n zes à zeven tienden, maar in de race was dat constant een seconde. Om dat terug te halen kost heel veel tijd, moeite en knowhow. Met een budgetcap wordt dat wel heel lastig." "Tuurlijk, ze zullen wel een sprongetje maken en misschien hebben ze een keer de mazzel dat ze een race kunnen winnen, maar vechten voor het kampioenschap zie ik ze zeker niet meer doen." Gelooft hij dan niet in die ene wonderoplossing, waardoor porpoising wordt opgelost en het gat naar de kop als gevolg daarvan in één klap wordt weggewerkt? "Nee. Nee, nee..."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi