Het lijkt vaak een wat onschuldige straf: een reprimande van de FIA voor een overtreding van een coureur. Echter, aan dergelijke reprimandes kunnen wel degelijk gevolgen kleven, iets waar Yuki Tsunoda als het goed is komend weekend tijdens de Formule 1 Grand Prix van Italië achter komt. De Japanner van AlphaTauri kreeg op Zandvoort namelijk zijn vijfde reprimande in een jaar tijd, dit omdat hij met losse gordels had gereden, nadat hij zijn auto de eerste keer stilzette tijdens de race. De reglementen schrijven voor dat bij vijf reprimandes, waarvan er minimaal vier voor overtredingen op de baan zijn, een gridstraf van tien plaatsen volgt.
Wat was nou het probleem van Tsunoda?
Het losmaken van zijn veiligheidsriemen maakte deel uit van een opmerkelijk aantal minuten voor Tsunoda en AlphaTauri. Maar wat gebeurde er voor, na en tijdens de pitstop? Tsunoda legt het uit aan onder andere RacingNews365 . "Ik dacht in eerste instantie dat er een probleem was rechtsachter. Dat was voor mij heel duidelijk. Dat is ook waarom mijn engineer mij vertelde de auto stil te zetten. In de data konden we echter niks vinden en dat is waarom we terugreden naar de pits voor nieuwe banden", aldus de Japanner. "Maar nadien zagen we wél een duidelijk probleem in de data en daarom stopten we definitief. Toen ik weg reed uit de pits, voelde het alsof één wiel wheelspin had. Ik ging krabbend (half zijwaarts, red.) over het rechte stuk, terwijl ik tegen moest sturen." De FIA later bevestigde dat het om een probleem met het differentieel ging, iets waar Tsunoda op het moment zelf ook al als zodanig inschatte.
Meest gelezen