Na een lastig weekend leek het erop dat George Russell in Q1 al bijna ging stranden, maar uiteindelijk wist hij er zelfs een vierde startpositie uit te slepen. De Britse Mercedes-coureur is daar zeer tevreden mee. Hij zal zich op zondag opstellen achter de Red Bull-bolide van Max Verstappen. Sinds de zomerpauze zit Russell in de lift. Hij legt uit waarom. "We hebben een goede reset gehad en ik ben heel erg blij met mijn prestaties deze eerste races na de zomerstop. Ik ben weer terug op het niveau van de eerste races van het jaar, want voor de zomerstop was ik de draad een klein beetje kwijt", geeft hij toe. "Ik ben dan ook heel blij met P4", vervolgt de teamgenoot van Lewis Hamilton. Hij verwacht in de race progressie te kunnen boeken en waarschuwt de concurrentie alvast. "De auto is meer afgesteld voor de race, want we hadden niet verwacht dat we als team zo snel zouden zijn als we nu zijn gebleken. Een geweldige plek om van te starten."
Terug naar de basis
Waar komt die ommekeer aan George's kant van de garage dan vandaan? "Ik heb me gewoon gefocust op de algemene punten. De banden vormen een enorme factor. We zijn dus weer terug gegaan naar de basis, waarbij we het wiel niet opnieuw uit probeerden te vinden", legt hij uit. "Daarbij accepteren we ook wat de pace is van de auto. P4 was het maximale mogelijke deze zaterdag. Als ik een gooi had gedaan naar pole, dan was ik bijvoorbeeld in de grindbak geëindigd, want het was niet mogelijk om nog drie tienden van een seconde te vinden." "We weten hoe belangrijk de banden waren. Dit was hét ultieme voorbeeld. In Q1 stonden we P13, in Q3 stonden we P4. Het enige wat anders was, waren de banden. Als team wisten we dat circuits met veel downforce onze sterke punten zijn, dus we hadden verwacht hier te worstelen. Met P4 zijn we dan ook heel blij."
Op jacht naar Ferrari
Vooruitblikkend op de zondag denkt Russell een bedreiging te kunnen vormen voor Ferrari. Over Verstappen en Red Bull rept hij met geen woord. "Op zondag wordt het een uitdaging. We zullen denk ik een goede racepace hebben en de slijtage lijkt niet heel hoog te zijn, maar dat is hier in Monza eigenlijk altijd zo." "Met deze dunne achtervleugels is inhalen echter niet makkelijk, zelfs met DRS, dus we moeten sneller zijn in de pitstops. We verwachten beter te zijn dan Ferrari qua bandenslijtage, dus daar liggen kansen", zo sluit hij af.
Meest gelezen