Het team van McLaren presenteerde op de vroeg vrijdagmorgen de MCL33. Diens voorganger was met de Honda-motor achterin opnieuw weinig succesvol. En dus rust er veel druk op de schouders van de nieuwe papaja-oranje gekleurde bolide. McLaren moet immers weer naar het podium. We zitten de auto van vorig jaar en die van dit jaar naast elkaar.
Het bovenaanzicht van de beide auto's laat al zien dat er onder de kap een en ander is veranderd. De Honda-krachtbron heeft plaatsgemaakt voor de Renault-motor. Dat hele pakket heeft naar achteren toe wat minder ruimte nodig dat de vorig jaar. Let ook vooral eens op alle, bijna schorpioen-achtige vormen achter de voorwielophanging. Dit zit er nóg complexer uit dan vorig jaar. Aan de voorkant is er niet zoveel nieuws onder de zon. De vele vleugelelementen aan de binnenkant van de wing end plates hebben wat andere vormen gekregen, maar het totaalconcept van vorig jaar is overeind gebleven. Van voren is overigens ook goed zichtbaar dat de openingen van de sidepods aanzienlijk kleiner zijn geworden.
Wat vanaf de zijkant naast enorme kale oranje vlakken opvalt, zijn de exotisch vormgegeven bargeboards. Overigens waren deze vorig seizoen al flink aan ontwikkelingen onderhevig, maar het maakt wel mooi inzichtelijk wat er in een jaar kan veranderen. De end plates van de achtervleugel vallen nog steeds op door hun spannende vormen en hebben ten opzichte van vorig jaar zelfs wéér wat extra sleuven en luchtkanaaltjes gekregen. Dan is er natuurlijk nog de Halo. Waar vrijwel alle teams deze meekleuren met de basiskleuren van de auto, houdt McLaren het voorlopig bij zwart. Het wekt de suggestie dat hij er als een soort testversie vlot af kan worden gehaald, maar de Halo is ook voor McLaren een vaststaand feit.
Meest gelezen