Vanaf de eerste startplaats had Vergne, de regerend wereldkampioen in de Formule E, zich een weg naar de overwinning gebaand. De Fransman van het Techeetah-team reed in de kwalificatie naar de tweede tijd, maar erfde P1 vanwege een nog uit de vorige race uitgedeelde gridstraf aan snelste man Oliver Rowland. De Brit knokte zich tijdens de wedstrijd in Monaco terug naar de tweede plek, op slechts enkele tienden van Vergne. Dat Rowland naar voren kon komen, had de Nissan-rijder mede te danken aan de als tweede vertrokken Pascal Wehrlein. De Ferrari-testrijder vergaloppeerde zich in de beginfase van de ePrix, waardoor hij van plaats twee terugviel naar de vierde plek. Felipe Massa, die zich eindelijk eens sterk had gekwalificeerd, kon daardoor de derde positie opeisen. De Braziliaan scoorde de eerste podiumfinish uit zijn Formule E-carrière. Waar was WK-leider Frijns, die twee weken geleden in Parijs nog zo knap wist te winnen, dan? De Nederlander kwam in de kwalificatie niet verder dan een twaalfde plaats, waarop hij zich in de nauwe straten van het prinsdom staande moest houden in het middenveld. De Limburger (27) leek op weg om een paar puntjes aan zijn totaal toe te voegen, maar het mocht niet zo zijn. Vlak voor het sluiten van de markt klapte Frijns - in gevecht met Alexander Sims - onzacht in de vangrail. De wedstrijd van de Envision Virgin-rijder zat er zodoende iets te vroeg op. Frijns' tegenstander Andre Lotterer, die op één puntje van de Nederlander de tweede positie in het WK bezette voor de race in Monaco, kwam er gelukkig voor Frijns eveneens niet aan te pas. De Duitser vertrok vanuit het achterveld, om uiteindelijk als negende over de meet te geraken. In de strijd om het Formule E-kampioenschap heeft Vergne geweldige zaken gedaan, met dank aan zijn overwinning. De Fransman beschikt na negen van de dertien races over 87 punten, dat zijn er vijf meer dan Lotterer en zes meer dan Frijns. De volgende ePrix vindt over twee weken plaats op het voormalige vliegveld Tempelhof in Berlijn.
Meest gelezen