Zowel in de straten van Monaco als in de straten van Azerbeidzjan ging het Mercedes niet bepaald voor de wind. De uitvalbeurt voor Valtteri Bottas en het slechte weekend van Lewis Hamilton in Monaco was zwaar voor het team, maar in Azerbeidzjan hoopten ze beter te presteren. Het tegendeel gebeurde. Tot aan de kwalificatie beschikten de coureurs in Bakoe over een tegenvallende bolide, die simpelweg te langzaam was. In de kwalificatie en de race wist Lewis Hamilton er nog wat uit te persen en leek hij zelfs even op weg te gaan naar de overwinning, nadat Max Verstappen een klapband kreeg en Sergio Perez een slechte herstart meemaakte. Door een blunder van de Brit, die per ongeluk een knopje omzette en rechtdoor schoot , eindigde het weekend toch nog in mineur. Tegelijkertijd reed Bottas hopeloos rond aan de staart van het middenveld en had hij op geen enkel moment uitzicht op punten. Na afloop vertelt teambaas Toto Wolff in gesprek met onder meer RacingNews365 hoe erg de afgelopen twee raceweekenden zijn tegengevallen. "Dit waren de paar zwaarste weken in mijn tijd als Mercedes-teambaas. We gingen in eerste instantie al niet goed in Monaco. Valtteri had daar uiteindelijk toch solide naar het podium kunnen rijden, maar een pitstop van 36 uur is nou niet echt een prestatie zoals wij die willen zien", zo doelt hij op de band van Bottas, die door een fout bij de pitstop vast kwam te zitten en pas terug in de fabriek in Groot-Brittannië kon worden verwijderd. In Baku ging het vervolgens van kwaad tot erger. "Dit weekend hadden we een wagen die tijdens vrijwel elke sessie nergens te bekennen was. Om eerlijk te zijn was het best oke om in de race in derde positie naar de finish te cruisen, maar het is gewoon onacceptabel dat we onze wagen niet werkend krijgen na de start of na de pitstops. We verliezen seconde, na seconde, na seconde, omdat we de wagen in een goed werkvenster willen krijgen. Dat lukt ons uiteindelijk wel, maar het duurt gewoon veel te lang." Toch wist men bij Mercedes dat de races in Monaco en Azerbeidzjan op papier niet per se hun sterkste circuits waren, al wil dat volgens Wolff niet zeggen dat het in Frankrijk zomaar weer beter zal gaan. Er moet een schepje bovenop, bij iedereen in het team. "Er gaan heel veel dingen niet zo vlekkeloos zoals de afgelopen jaren wel het geval was. Momenteel zijn we operationeel niet in goede doen", luidt hij de noodklok. "We hebben de sweet spot van de wagen zowel tijdens de kwalificatie als de race nog niet gevonden", vervolgt de Oostenrijker. "We hebben nog geen snelle auto tijdens beide sessies, dus ja, er is zó veel dat we moeten verbeteren. Ik wil daar gewoon meteen na dit interview mee aan de slag gaan, zodat we echt kunnen strijden om de titel. We kunnen geen punten blijven verliezen zoals we hier en in Monaco hebben gedaan. Dat is gewoon onacceptabel, voor iedereen binnen het team."
Meest gelezen