vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Verschoor dolblij: "Sfeer bij MP Motorsport draagt bij aan topresultaten"

Voor het derde achtereenvolgende GP3-weekend mocht Richard Verschoor in een wagen van MP Motorsport klimmen en voor het derde achtereenvolgende weekend liet de tiener een sterke indruk achter. Verschoor behaalde een dubbele puntenfinish op het Sochi Autodrom: in de zaterdagrace werd hij vierde, een dag later besloot de Utrechter zelfs met zijn eerste GP3-podium.

Logischerwijs is Verschoor, die voor zijn GP3-optredens een lastig jaar doormaakte in de Formule Renault 2.0 Eurocup, in zijn nopjes met de resultaten. Op het circuit waar hij tweeënhalf jaar geleden zijn autosportdoorbaak kende, blies de 17-jarige zijn moraal nieuw leven in.

In gesprek met Racingnews365 blikt de rijder van MP Motorsport terug op zijn succesvolle weekend in Rusland. “Bij MP heerst zo’n fijne sfeer, ik weet zeker dat mijn goede resultaten daarvan een product zijn!”

Eventjes was het onduidelijk of Verschoor, na twee prima optredens in België en Italië, ook zijn opwachting zou mogen maken in Rusland. De sponsoren waren echter dusdanig tevreden dat de jongeling zijn reis naar de Russische badplaats kon boeken.

“Voor de eerste keer heb een ‘echte’ vrije training af kunnen werken, dus niet eentje waarin er problemen waren vanwege de weersomstandigheden. Op dag één voelde ik al dat het de goede kant opging, want waar ik in Spa nog meer dan een seconde toe moest geven in de kwalificatie, zat ik er nu dicht op. Het gat naar de leider bedroeg slechts drie tienden en als ik niet een minuscuul foutje had gemaakt, was startplaats acht misschien wel een vijfde plek geweest”, vertelt Verschoor.

Dat de GP3-wagen even andere koek is dan het Formule Renault 2.0-materiaal waarmee de talentvolle Utrechter sinds begin 2017 rondreed, bleek in Sotsji. “In de training reed ik met een ‘high downforce’-afstelling en dan merk je dat deze vleugels behoorlijk wat effect hebben. In de kwalificatie, op een nieuw setje banden, kon ik echt trappen. Ik leek even als zesde te zijn geëindigd, maar er kwamen in de slotronde nog twee gasten onder mijn tijd.”

Richard Verschoor

- Mijn start was niet goed, dus toen moest ik maar flink gaan inhalen!

“Normaal gesproken zou ik gek zijn geworden als ik achtste zou zijn in plaats van een mogelijke vijfde plek, maar ik zag dat het verschil met de nummer negen erg groot was. Dat gaf me goede hoop voor de wedstrijden. Natuurlijk is een klein foutje jammer, maar je leert er ook weer van.”

Gestart vanaf de achtste plaats werkte Verschoor zich in de zaterdagrace rap naar voren, al was het begin niet zo sterk. “Ik startte niet normaal slecht, lag elfde voor de eerste bocht. Toen moest ik maar gaan inhalen! Ik heb een paar leuke inhaalacties gewaagd op Laaksonen, die mij terugpakte door een DRS. De wagen voelde ontzettend goed aan en ondanks dat ik aardig wat van mijn banden moest vragen, kon ik me een weg naar voren banen. Toen ik zevende lag, bedacht ik al een plannetje wat mij de vierde plaats op moest leveren.”

Dat plannetje werkte: in de slotfase passeerde Verschoor de ervaren Brit Jake Hughes. “Als ik niet al mijn DRS-mogelijkheden aan hem had verspild, had ik wellicht de top drie nog aan kunnen vallen”, klinkt Verschoor zelfkritisch als altijd. Desalniettemin reed de MP-man naar een ijzersterke vierde plaats, op dat moment zijn beste resultaat in de GP3 Series.

Vanwege de omgekeerde grid-regel moest Verschoor op zondagochtend aanvangen vanaf P5. Laaksonen, op zaterdag al tweemaal het slachtoffer van een inhaalactie van Verschoor, moest er meteen weer aan geloven. In de openingsfase werkte de Utrechter zich op naar de derde plek, eentje die hij ondanks een lastig bandenmanagement wist te consolideren. “Voor de race moesten we iets kleins veranderen van de marshals en ondanks dat we dachten dat dat niet zoveel effect zou hebben, bleek dat toch wel een andere balans op te leveren. Op zondag had ik veel meer grip aan de voorkant, waardoor de achterkant van de wagen wat begon te glijden.”

Verschoor wist de boel desondanks onder controle te houden, om een fantastisch resultaat naar huis te rijden. Zijn eerste podiumplaats in de GP3 werd een feit. “Ik ben zo ontzettend tevreden voor mezelf en voor het team. Ik heb niet hoeven buigen op geluk – uitvallers, of teamgenoten die mij voorbij lieten”, knipoogt de jongeling naar het tafereel dat enkele uren later door Mercedes in de Formule 1-race werd vertoond. “Ik had nog tweede kunnen worden, maar besloot niet teveel risico’s te nemen.”

De sfeer bij MP Motorsport werkt als drijfveer voor Verschoor. “De samenwerking met het team van Sander Dorsman verloopt fantastisch, de monteurs en engineers zijn geweldige mensen. Het voelt net alsof ik gewoon thuis in Benschop ben! Het team staat volledig achter mij en dat draagt grotendeels bij aan deze mooie resultaten.”

Of Verschoor ook de seizoensafsluiter in Abu Dhabi voor zijn rekening mag nemen, weet hij nog niet. De tweevoudig Formule 4-kampioen heeft echter goede hoop: “Deze wedstrijden zijn heel erg goed verlopen!”

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer