Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verschoor: "Formule 1 wellicht spannender met nieuwe voorvleugel"

De onderlinge verschillen tussen de Formule 1-teams zijn anno 2018 vrij groot. Dat wil zeggen: de toppers zitten dicht bij elkaar in de buurt en het middenveld is krap, maar het gat tussen die twee groepen is aanzienlijk. Volgens de talentvolle Richard Verschoor kan daar per 2019 verandering in worden gebracht, dankzij het introduceren van een nieuwe voorvleugel.

“Het gat is wel groot, het gaat meer teamonderling", spreekt Verschoor als Racingnews365 hem naar de materie vraagt. "Behalve dan bij Ferrari en Mercedes", voegt de Utrechter er aan toe. "Er wordt bijna meer door teamgenoten gestreden, dan dat er tussen teams wordt geknokt. Kevin Magnussen weet dat vrij treffend te beschrijven door over een 'B-kampioenschap' te spreken, maar volgens mij gaat het nog verder. De coureurs kijken vooral naar hoeveel punten hun teamgenoot heeft." "Als rijders niet kunnen winnen, willen ze beter zijn dan hun teamgenoot", analyseert Verschoor. "Het is voor de kijker natuurlijk veel leuker als meerdere teams met elkaar in de slag kunnen, maar je ziet in elke klasse teams die het wel - of juist niet - voor elkaar hebben. Dat is in de Formule 3, of zelfs in de karting, ook al zo. Het hoort er in principe wel een beetje bij, maar toch mogen de onderlinge verschillen wel wat kleiner. Ook al gaan er maar een paar tienden af (het verschil tussen top en subtop, red.) dan heb je al een leuker spel." De invoering van de versimpelde voorvleugel zal volgens Verschoor bijdragen aan een spannendere Formule 1. "Ik merk in mijn eigen Formule Renault-wagen al dat de voorvleugel een enorme invloed op het rijgedrag heeft. De F1-vleugels zijn natuurlijk nóg veel complexer. Met nieuwe voorvleugels worden de gaten wellicht kleiner en de strijd spannender."

Viaplay
x
LIVE Reacties na derde tijd Verstappen in eerste vrije training GP China