Het duurt even voordat er in China een eerste serieuzere tijd op de klokken staat. Na een kwartiertje rijdt Fernando Alonso 1:38.765. Max Verstappen heeft zich dan nog niet laten zien, ook niet voor een installation lap. Pas na twintig minuten stuurt Verstappen zijn RB14 voor het eerst de baan op. Op de medium-compound rijdt hij direct naar de snelste tijd, maar niet veel later duiken achtereenvolgens Ricciardo, Vettel, Bottas, Raikkonen en Hamilton alweer onder die tijd. Laatstgenoemde grijpt de eerste vrije training aan om verschillende achtervleugels te evalueren. Een tweede run volgt van Max Verstappen op hetzelfde setje mediums. Hij handhaaft zich daarmee bij de beste vier. Op de helft van de training staan de Mercedessen (softs) aan kop, voor de Red Bulls (mediums) en de beide Ferrari's (softs en mediums).
Na de pauze waarin de teams een setje banden teruggeven aan Pirelli, kiezen de teams voor een run op zachtere compound. Hamilton verstevigt op de softs zijn koppositie, terwijl Daniel Ricciardo op de ultrasofts aansluit op de tweede plaats. Let wel, de banden van Ricciardo zijn dus twee compound-typen zachter dan die van de Mercedes-coureur. Met nog een halfuur te gaan merkt Stoffel Vandoorne op dat de eerste regendruppels vallen, maar doorzetten doet het niet. Tegelijkertijd zoekt Verstappen de baan op met een setje ultrasofts en schiet hij even van de baan bij het opkomen van het rechte stuk. Hij maakt zijn run, mét flatspot, nog wel af en verbetert zich naar opnieuw de vierde tijd. Dat de omstandigheden verraderlijk zijn, bewijst Lewis Hamilton als ook hij zijn bolide even achterstevoren zet. Een laatste run van Verstappen volgt eveneens op de ultrasofts. Het betreft een racesimulatie, waarin hij zijn snelste tijd niet meer verder weet aan te scherpen. Hij besluit de training zodoende als vijfde, achter de beide Mercedessen, Kimi Raikkonen en Daniel Ricciardo.
Meest gelezen