De kleine regenbui vlak voor de sessie, in combinatie met de lage temperaturen en het stof op de baan, zorgde ervoor dat fans en kijkers even moesten wachten voordat er weer actie op het circuit te zien was. Gelukkig duurde het maar vijf minuten voordat de Alpine-coureurs en George Russell het als eersten aandurfden om de baan te verkennen.
De tijden waren in de eerste minuten nog duidelijk langzamer dan tijdens de eerste vrije training, maar met nog veertig minuten te gaan zette George Russell alweer een tijd neer die een stuk sneller was dan de snelste ronde van Charles Leclerc eerder op de dag. Het aantal fouten aan het begin van VT2 viel ook reuze mee. Alleen Gabriel Bortoleto ging één keer rechtdoor.
Toch was het wederom Leclerc die halverwege de sessie de snelste tijd wist neer te zetten. Max Verstappen was op zijn beurt op geen enkel moment de snelste tijdens de sessie, maar wist wel continu competitieve tijden te rijden. Wie daar meer moeite mee leek te hebben, was Oscar Piastri. De Australiër was halverwege de sessie een halve seconde langzamer dan zijn teamgenoot Lando Norris.
In de tweede helft van de sessie was het tijd voor de kwalificatiesimulaties. De zachte banden gingen onder de wagens en de rondetijden gingen opnieuw sneller, totdat de sessie met nog twintig minuten te gaan werd onderbroken. De reden was een vermoedelijk losgekomen putdeksel in bocht 17. Op dat moment had Norris de snelste tijd geklokt en was de WK-leider een fractie sneller dan Kimi Antonelli.
De grote vraag was of er na de rode vlag nog gereden zou worden. Het antwoord daarop was 'ja'. Op het moment dat de baan werd vrijgegeven, stond er nog zes minuten op de klok. En dus werd het dringen op de baan om nog een snelle rondetijd te klokken. Behalve voor Leclerc, want zijn versnellingsbak gaf vrijwel direct de geest na het uitrijden van de pitstraat.
Maar voordat iemand een volledige vliegende ronde kon rijden, werd er opnieuw een rode vlag gezwaaid. En zo is het Norris die de sessie eindigt als tijdsnelste, gevolgd door Antonelli en Leclerc. Verstappen moet het doen met een negende tijd, op een halve seconde van de WK-leider. Daarbij moet wel gezegd worden dat de Nederlander geen enkele snelle ronde op de zachte band kon neerzetten vanwege de rode vlagsituaties tijdens de sessie.
Meest gelezen
In dit artikel










Praat mee!