Vanaf de Italiaanse Grand Prix zal de party mode van de Formule 1-motoren verleden tijd zijn. Zowel tijdens de kwalificatie als tijdens de race moeten de coureurs in dezelfde motorstand rijden. Wat de precieze gevolgen hiervan zullen zijn, is nog maar zeer de vraag. Schuift het veld dichter op elkaar tijdens de kwalificatie, maar juist verder uit elkaar tijdens de race? Pas na het weekend kan daar een zeker antwoord op worden gegeven. Toch blikt Max Verstappen in het bijzijn van RacingNews365 vooruit op de afschaffing van de party mode. De Nederlander denkt niet dat het voor de rangorde, maar ook voor hem persoonlijk, weinig uit zal maken. "Ik denk niet dat het gat groter gaat worden tijdens de race, maar ook niet kleiner. Iedereen denkt plots dat Mercedes een halve seconde gaat verliezen, maar dat is natuurlijk niet het geval", zo tempert hij de verwachtingen van de effecten van de nieuwe richtlijnen voor de Formule 1-motoren. Vorige week was het verschil tijdens de kwalificatie voor de Belgische Grand Prix, toen de party modus nog niet verboden was, relatief kleiner dan de races daarvoor. Het roept de vraag op of Mercedes niet alvast aan het testen was hoe het zou gaan zonder party modus. Verstappen denkt niet dat dat het geval was op Spa-Francorchamps. "Ik denk wel dat ze de party mode in België nog gebruikt hebben. Lewis reed natuurlijk voorop tijdens de kwalificatie, zonder slipstream. Daar verlies je ook weer wat tijd mee. We gaan het hier op Monza zien hoe het ervoor staat", is de Nederlander zoals altijd de rust zelve. Bovendien zijn er volgens hem veel meer factoren die tijdens de kwalificatie een rol kunnen gaan spelen. "Je moet allereerst zelf een goede balans in de auto vinden en dan in Q3 natuurlijk ook zelf een goed rondje rijden. Er zitten zoveel factoren aan die je vooraf moeilijk in kan vullen, waardoor je niet weet hoe groot het gat is. Maar een gat zal er zeker zijn", aldus Verstappen. Dan resteert nog de vraag of de Red Bull-coureur persoonlijk wordt geraakt door het afschaffen van de party modus. Ook in de race kan die speciale motorstand niet meer worden gebruikt om bijvoorbeeld aan te vallen, of te verdedigen. Als Verstappen wordt gevraagd welke effecten dat op hem zal hebben, antwoordt hij gedecideerd. "Niet veel." "Ik zie namelijk twee Mercedes-bolides voor me, en meestal lukt het me niet om binnen DRS-afstand te komen van hen. Voor mij blijft het waarschijnlijk dus gewoon hetzelfde. Al met al maakt het alles om eerlijk te zijn wat makkelijker", zo vertelt hij, waarna hij uitlegt waarom. "Het was voorheen niet heel lastig, maar nu hoef je niet de hele tijd van motorstand te veranderen bij een herstart of iets dergelijks. Dat maakt het in mijn optiek wat beter", aldus Verstappen, die de nieuwe regels wel goed kan begrijpen. "Aan de rest van de auto mogen we na de kwalificatie niets veranderen, maar de motorstand mocht nog wel aangepast worden. Daarom is het denk ik goed dat het nu verandert." Met medewerking van Dieter Rencken . Tom Coronel weet één ding zeker: "Max had gewoon gelijk over die illegale Ferrari. Alles over de beschamende prestaties van Ferrari, maar ook de nieuwe motorregels voor komend weekend hoor je in de nieuwste RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen