De RB18 van Max Verstappen was een hele andere auto dan zijn RB16B uit 2021. Eigenlijk is de enige overeenkomst dat hij in beide bolides kampioen werd, maar het Red Bull-team stond voor een helse uitdaging toen ze na een zenuwslopend jaar in een zeer korte winterperiode een nieuwe auto moesten bouwen die voldeed aan een geheel nieuw technisch reglementenboek. RacingNews365 zat samen aan tafel met Paul Monaghan, als Chief Engineer van Red Bull een belangrijke schakel in het technische team van F1-goeroe Adrian Newey en nauw betrokken bij (de ontwikkeling en afstelling van) de RB18 van Verstappen. Wat waren de grote uitdagingen en verschillen in 2022 vergeleken met 2021? "Fundamenteel gezien waren de aerodynamische eisen van deze auto, de 2022-bolide, heel anders dan van de auto's in 2021. Vooral wat betreft de manier waarop je de auto op het asfalt zet, qua rijhoogte. Aan het einde van vorig jaar had vrijwel iedereen veel rake in haar auto. Dat betekent dus dat de achterkant van de auto's vorig jaar hoog afgesteld stonden ten opzichte van de voorkant." "Dat is met deze auto's duidelijk veranderd", vervolgt de welbespraakte Brit. "De manier waarop je de downforce genereert is heel anders met deze auto's, vanwege het ground effect. Het grootste verschil tussen de bolides was dus de rijhoogte relatief tot de grond, hoe je hier mee om ging en hoe je daar downforce door genereerde." "Als je de auto aan de achterkant lager wil afstellen, dan heeft dat ook weer invloed op de achteras en de stijfheid van de achterwielophanging. Dat zijn de fundamentele verschillen", aldus de Chief Engineer. Check hieronder de verschillen in rake tussen de RB16B uit 2021 en de RB18 uit 2022. Artikel gaat daaronder verder .
Nieuwe banden
Niet alleen de F1-bolides waren anders, ook een belangrijk ander aspect in de Formule 1 was in 2022 heel anders dan vorig seizoen. Althans, volgens Monaghan viel dat stiekem eigenlijk wel mee. We doelen op de Pirelli-banden, die van 2021 naar 2022 van 13-inch naar 18-inch velgen gingen. "Het verschil tussen de banden van nu en die van vorig jaar? 20 kilo!", grapt Monaghan als we naar het nieuwe rubber vragen. "Maar nee, zo lastig was die verandering om eerlijk te zijn niet. De verdeling van het gewicht was vergelijkbaar, niet heel anders dan in de jaren hiervoor." Het enige nadeel was iets waar Verstappen dit jaar wat last van had. Het Pirelli-rubber zorgde voor meer onderstuur, omdat ze minder grip leverden. "Natuurlijk zijn er altijd verschillen, maar het is niet alsof het twee totaal verschillende banden waren. Zo ver lagen ze niet uit elkaar. Alleen verloren we wel wat grip aan de voorkant door die verandering, maar volgens mij had elk team daar last van." "Dus behalve wat grotere en zwaardere banden, waren de gevolgen niet heel groot. Vorig jaar hadden we al met testauto's die banden uitgeprobeerd, dus we hadden al een idee, maar de impact van de banden was niet zo groot als de toename in gewicht en grootte deed vermoeden", aldus Monaghan, die op de foto hieronder samen met Newey naar de RB18 van Verstappen loert.
Want vond Verstappen er zelf eigenlijk van?
Maar wie kan daar eigenlijk beter over oordelen dan de wereldkampioen himself ? Ook Max Verstappen sprak namelijk exclusief met RacingNews365 , onder meer over de RB18 waarmee hij maar liefst 15 Grands Prix wist te winnen in zijn recordjaar. Welke auto vond hij eigenlijk beter om in te rijden? Die waar hij vorig jaar kampioen mee werd, of deze? "Die van vorig jaar", reageert hij stellig. "Die waren wendbaarder. Ja, want het gewicht was lager en het zicht was vorig jaar aan de voorkant veel beter. Op hoge snelheid zijn de huidige bolides prima hoor, maar in de langzame bochten zijn ze een beetje lui..." Dat aspect van de nieuwe bolides vindt Verstappen erg jammer. "In de hogesnelheidsbochten is de downforce goed, stabiel, terwijl de auto vorig jaar wat meer kwispelde. Op lage snelheid neemt het gewicht het van je over en dat is stiekem wel een beetje zonde, maar uiteindelijk zijn de auto's ontwikkeld voor beter racen en dat is wel gelukt." De nieuwe bolides hebben het wel wat lastiger met de kerbstones, zo merkt de tweevoudig wereldkampioen tot slot op. Dat komt vooral door de manier waarop deze auto's moeten worden afgesteld. "Deze auto's moet je zó laag zetten, dat ze veel stijver moeten worden afgesteld. Met deze auto's ben je door het ground effect namelijk meer afhankelijk van de vloer." "Dat merk je een beetje als je over de kerbstones rijdt, maar voornamelijk heeft dat te maken met de stijfheid van de auto's. We zijn er nu aan gewend, maar aan het begin van het jaar had ik het daar wel lastig mee. Het zorgde niet voor rugpijn of iets dergelijks, maar het was heel anders om te rijden, dat zeker", aldus Verstappen.
Meest gelezen