Jos Verstappen reed zijn beste jaren in de Formule 1 misschien wel in 2000 en 2001 bij Arrows. Dat team was geen hoogvlieger, maar Verstappen wist er mooie dingen mee te laten zien. Zo werd hij in 2000 vierde in zowel de Grand Prix van Canada als de Grand Prix van Italië.
Verstappen leek stevig in het zadel te zitten bij Arrows en met een contract op zak voor 2002, waande hij zich zeker van een derde jaar in Britse dienst. Echter, toen Heinz-Harald Frentzen (foto) met een grotere zak geld voorbij kwam, liet teambaas Tom Walkinshaw zien uit welk uiterst zakelijke hout hij was gesneden. Verstappen werd zonder pardon op straat gezet, kwam in 2002 niet in actie, om vervolgens in 2003 aan de slag te gaan bij Minardi.
Maar Minardi was de backmarker bij uitstek en onder normale omstandigheden waren punten een utopie. Maar, Arrows was ter zielen gegaan en de inboedel stond in de verkoop. Minardi teambaas Paul Stoddart zag zijn kans schoon en kocht de Arrows-bolides uit 2002 om ze middels een test direct te vergelijken met de eigen PS03 uit 2003 (foto hieronder).
De Arrows A23 werd volledig in de livery van Minardi gespoten en het was aan onder andere Jos Verstappen om de bolide te testen. Zo zat hij dus ruim anderhalf jaar later alsnog in de bolide die eigenlijk voor hem bedoeld was. Twee testdagen op Mugello maakte echter duidelijk dat de A23 niet significant sneller was dan de PS03, niet voldoende althans om je volledige ontwerp- en ontwikkelteam te passeren door een auto van de concurrent in te zetten.
Overigens was het alsnog niet de laatste keer dat de auto's van Arrows in actie kwamen. Sterker nog, de auto's zouden terugkeren op de grid, maar pas tweeënhalf jaar na de Minardi-test. Als Honda in allerijl een tweede team uit de grond stampt met de naam Super Aguri, zoekt men naar een chassis om in te zetten. Men komt uit bij de voormalige Arrows A23, waaraan het nodige verspijkerd moet worden om aan de nieuwe regels voor 2006 te voldoen. De A23 vormt een jaar lang de basis van de SA05 (Foto hieronder) en SA06, alvorens Super Aguri in 2007 de één jaar oude bolide van het Honda-fabrieksteam overneemt.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!