In aanloop naar de GP van de Verenigde Staten deed Red Bull de poppetjes dansen toen het de FIA vroeg of het een trucje uit mocht halen met de sensoren die de fuel flow naar de motor toe meten. Dat mocht niet, zei de FIA, waarna de autosportfederatie genoodzaakt was om een technical directive , oftewel een technische richtlijn uit te vaardigen naar alle teams, met de boodschap dat een dergelijk trucje verboden zou zijn. Hard bewijs tegen Ferrari was en is er niet, maar na de Grand Prix in de Verenigde Staten, waar Ferrari plots verrassend langzaam was, bond Max Verstappen er geen doekjes om: "Dat krijg je als je vals speelt". In de weken na de GP in Texas kwam de FIA vervolgens nog twee maal met een nieuwe directive, bedoeld om potentieel vals spel in te perken. In aanloop naar de laatste Grand Prix, in Abu Dhabi, werd de Red Bull-coureur gevraagd of hij terugblikkend op zijn uitspraken deze in zou willen trekken, maar daar ging Verstappen niet op in: "Ik ga het er verder niet meer over hebben", zo klonk het stellig uit de mond van de Nederlander. "Ik kijk uit naar de laatste race van het seizoen, de rest vechten we uit op de baan. Het is in ieder geval positief dat de FIA er nu bovenop zit. Nu is het hartstikke duidelijk wat wel en wat niet is toegestaan", aldus Verstappen in gesprek met het Duitse Bild Krijgen we vuurwerk in de laatste Grand Prix van 2019? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel blikken vooruit in de RacingNews365-podcast.
Meest gelezen