Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen blijft realistisch: "Ferrari was sneller dan wij"

Ondanks dat Sergio Perez de iconische race in Monaco wisten te winnen, was Ferrari volgens Max Verstappen sneller dan Red Bull. Maar de strategie speelde uiteindelijk de hoofdrol.

Charles Leclerc en Carlos Sainz kwalificeerden zich op P1 en P2 na de crash van Sergio Perez aan het eind van Q3. Ook in de race leek Ferrari sneller te zijn dan Red Bull, maar toch wist de Oostenrijkse renstal de overwinning met Sergio Perez binnen te slepen met behulp van een uitmuntende strategie. Ferrari liet daarentegen steken vallen in het tactische spelletje. Aan het eind van de race reed de top vier rondes lang zeer dicht achter elkaar en toen ze finishten zat er maar drie seconden tussen P1 en P4. Het leek erop dat de Ferrari F1-75 van zowel Sainz als Leclerc sneller was dan de Red Bull RB18 van Perez en Max Verstappen. Niet geheel onbelangrijk was dat de mediums van Perez al redelijk ver 'op' waren. Het is daarom lastig te zeggen welke auto het snelst was in Monaco en vandaar dat er aan de coureurs werd gevraagd welk team zij denken dat sneller was. "Als je kijkt naar de snelheid over een enkel rondje, dan denk ik dat zij (Ferrari, red.) sneller waren dan wij", laat Verstappen weten. De Nederlander vervolgt: "In de long run is het moeilijk te zeggen, omdat niemand echt pusht. Het ging allemaal om de kwalificatie. Het maakt niet uit of je snel bent in de race, omdat je toch niet kan inhalen."

Strategie was belangrijker dan snelheid

Om posities te winnen bleken de strategische keuzes en de juiste timing een hoofdrol te spelen. In het gevecht om de overwinning deed snelheid er minder toe. Toen Perez eenmaal de race leidde, was het knap lastig voor Sainz om hem te passeren. "Het was bijna onmogelijk. Ik probeerde alles", laat Sainz weten. De Spanjaard vervolgt: "Bij Monaco gaat het er niet om wie de snelste is, maar gaat het erom wie de pitstops juist timet en de strategie juist heeft. Red Bull ging voor de intermediates en wij besloten om buiten te blijven op de full wets. Ik was toen aan de leiding voor die stint, dus je zou kunnen zeggen dat wij sneller waren." Verstappen is het eens met Sainz en waardeert het knap staaltje werk van zijn team om de juiste keuzes te maken op het juiste moment. "Vandaag ging het vooral om strategie en de juiste beslissingen maken. Ik moet zeggen dat het team erg relaxed en duidelijk was met de beslissingen. Er was geen twijfel. Het ging van: 'pit nu, we gaan op deze band'. Ze hebben echt heel goed werk geleverd."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"