Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen brengt de discussie op gang na dodelijk ongeluk op Spa-Francorchamps

Max Verstappen, Charles Leclerc en Sergio Perez delen hun visie over het gebeuren op Spa-Francorchamps. Dilano van 't Hoff liet het leven na een zware crash. Is het circuit te onveilig, of spelen andere factoren ook mee?

Vanaf de zaterdag ging het in de paddock van de Red Bull Ring veelvuldig over de verongelukte Nederlandse coureur Dilano van 't Hoff. De Formula Regional-coureur crashte iets voorbij de blinde bocht van Raidillon op Spa Francorchamps, waarna hij vol in de flank werd geraakt. Dit alles in zeer natte omstandigheden.

Er wordt al snel met de vinger naar het circuit gewezen en naar de onveiligheid van de bewuste bochtencombinatie Eau Rouge/Raidillon, maar Max Verstappen wil daar maar deels in meegaan. Want ja, de onoverzichtelijke aard maakt die bochten gevaarlijk, zeker als in de regen het zicht nog verder afneemt, maar er speelt meer.

"Ja, natuurlijk, het is een behoorlijk gevaarlijke bocht, maar we gaan ook naar het circuit in Djedda, met die gevaarlijke eerste sector. Dat gedeelte is misschien nog wel gevaarlijker. Ik ben blij dat het daar nog niet heel erg mis is gegaan, want als je er daar in bocht 6, 7 of 8 af gaat, dan kan de uitkomst hetzelfde zijn (dan kan de coureur ook terug de baan op stuiteren, red.). Al die bochten zijn blind, je weet niet wat je om de hoek te wachten staat."

Verstappen weet uit eigen ervaring nog hoe het (bijna) mis kan gaan: "Het is ook gevaarlijk met het elkaar in de weg rijden door snelheidsverschillen. Ik weet nog dat ik in het eerste jaar in Djedda niet blij was met mijn engineer, omdat ik Lando Norris in de weg reed. Ik weet dus hoe het voelt en het is super gevaarlijk als dit soort dingen gebeurt."

"En met betrekking tot Spa; de gang naar boven bij Eau Rouge is blind, maar dit ongeluk gebeurde verderop. Het enige wat daar misschien veranderd kan worden, is dat de muren nog verder naar achteren worden geplaatst. Nu is het zo dat coureurs vrij snel terug de baan op kunnen stuiteren en als het zicht dan zo slecht is, is dat een groot probleem."

In de ogen van Verstappen in het circuit onder droge omstandigheden dan ook meteen al een stuk veiliger: "Je ziet dan veel meer van wat er zich voor je neus afspeelt. En Spa heeft al aanpassingen gedaan, waardoor het iets wijder is geworden, maar het zal altijd een gevaarlijke bocht blijven", zo vervolgt de Red Bull-coureur.

"Maar we gaan naar meer circuits met gevaarlijke bochten waar we het niet over hebben, totdat er wellicht een keer een zware klapper plaatsvindt. Nu staat dit circuit in de spotlight, maar dat is niet helemaal eerlijk, want je moet ook de vraag stellen waarom die herstart plaatsvond. Het gaat om een groot kampioenschap met veel auto's en jonge, opkomende talenten die zich allemaal willen bewijzen. Ze nemen misschien iets meer risico's, omdat ze willen laten zien dat ze de besten zijn."

"Met het slechte zicht zie je niks voor je, dus zal iedereen zoiets hebben van 'ik volg maar gewoon vol gas de coureur voor me'. En dat is precies wat dit weekend gebeurde. Er zijn veel aspecten die samenkwamen en ook veel aspecten waar we naar moeten kijken om de veiligheid te verbeteren."

In de persconferentie scharen Charles Leclerc en Sergio Perez zich vierkant achter de woorden van Verstappen, waarbij Perez nog een belangrijke toevoeging doet: "Soms worden wedstrijdleiders een beetje aangespoord om de race maar vooral door te laten gaan, bijvoorbeeld door fans of social media, door mensen die veilig thuis zitten en oordelen dat de omstandigheden wel veilig genoeg zijn."

"Maar ik denk dat we het er zowel in andere categorieën als in de Formule 1 door moeten drukken dat we er altijd zeker van zijn dat er inderdaad relatief veilig geracet kan worden. Ongelukken gebeuren, maar het kan niet zo zijn dat we coureurs vol gas, maar zonder enig zicht in de rondte gaan. Als dat dan betekent dat de race niet van start gaan kan, dan is dat maar zo. We moeten doen wat veilig is."

Ook interessant:

Sneu voor de andere F1-coureurs dat Max Verstappen meedoet

Eén ding was in Oostenrijk echter weer even voorspelbaar als altijd: Verstappen torende boven alles en iedereen uit. Hij toonde zich de baas van Red Bull, toch Coronel, Dimmers en Mosterdijk?

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Red Bull-kopstuk mysterieus over upgrade: "Interessant voor ons"