Max Verstappen staat dit seizoen wat vaker achterstevoren dan we van hem gewend zijn. In Australië, Bahrein en China zagen we een uitstapje en/of crash van de Nederlander. Is er sprake van een structureel probleem? "Ik denk niet dat het iets te maken heeft met de auto, maar met de mapping van de motor. Die was iets te agressief tot we hier aankwamen en dat is nu aangepast." Met engine mapping stellen de teams de reactie van de motor op het gaspedaal af. Het vermogen van een F1-motor kan op verschillende momenten vrij komen, waarbij je middels engine mapping de vermogenscurve kan bepalen. Ondanks de foutjes en hachelijke momenten is er absoluut geen reden tot paniek verzekerd Verstappen de fans. "Dit jaar gaat het een keer fout. Goed en fout in een F1-auto dat zit erg dicht bij elkaar. Nu ging het twee keer fout, in Australië en Bahrein. Ik denk niet dat er iets fundamenteels verkeerd zit, alleen ben ik er wel achter gekomen dat de engine mapping niet goed was en we die aan moesten passen." Olav Mol merkt op dat Ricciardo en Verstappen vaak op nieuwe banden dicht bij elkaar zitten in de vrije trainingen. Iets waar Verstappen geen enkele waarde aan hecht. "In de eerste training zit niemand op de limiet. Voor mij is de eerste en tweede training niet iets waarbij ik sneller wil zijn dan Daniel. Het is toeval dat we tot op heden dicht bij elkaar zaten. Vandaag zat er een groot gat tussen ons. Het zit hem er ook in wat voor dingen dat je probeert. Je probeert ook andere dingen dan je teamgenoot."
Volgens Max Verstappen is het zaak om niet teveel op zoek te gaan naar dingen die fout gaan. Foutjes horen er soms bij, aldus de Red Bull-coureur. " Je moet er niet teveel achter gaan zoeken wat er fout is gegaan. Zo benader ik het ook. In die mapping absoluut, en daar hebben we vandaag goede dingen aan kunnen veranderen." De Red Bull-coureur heeft nog wel een tip voor Olav: "Rustig blijven zitten en je niet overal druk over maken, dan komt het allemaal goed."
Meest gelezen