Aan het begin van de jaren '10 was het Red Bull dat uiterst dominant was in de Formule 1, met vier achtereenvolgende wereldtitels bij de coureurs en bij de constructeurs. Toen het hybride tijdperk in 2014 echter begon, was die dominantie plots verdwenen. Mercedes nam het stokje over en schoot als een speer uit de hybride startblokken. Sindsdien is de Formule 1 een groot Mercedes-feestje, aangezien de renstal de afgelopen zeven jaar beide titels op haar naam schreef. In gesprek met Autosport wordt Max Verstappen gevraagd hoe het toch kan zijn dat Mercedes zó dominant is. De switch naar hybride motoren is volgens de Red Bull-coureur de voornaamste oorzaak van de veertien Mercedes-wereldtitels. Als die hybride motoren er niet waren geweest, dan had het allemaal heel anders kunnen lopen, meent hij. "Als de regels aan het einde van 2013 niet waren veranderd, als de V6-motoren niet waren geïntroduceerd, dan had Red Bull hetzelfde als Mercedes kunnen doen. Het kwam allemaal gewoon perfect uit voor hen", oordeelt de Nederlander, die wel weet waarom Mercedes zo sterk begon aan het hybride tijdperk. "Ze zijn natuurlijk heel vroeg begonnen met het voorbereiden op het V6-tijdperk en vanaf dag één beschikten ze over een hele goede motor. Dat heeft hen, in eerste instantie, natuurlijk enorm op weg geholpen", aldus Verstappen, die tegelijkertijd ook moet toegeven dat het chassis van het Mercedes-team eveneens weinig te wensen overlaat. "Ze hebben een hele snelle wagen gebouwd, die er met zijn hoge topsnelheid natuurlijk meteen heel goed uit ziet. Maar ook in 2020 hadden ze een geweldige wagen, daar kan je eigenlijk niet omheen", zo erkent de 23-jarige coureur, die tegelijkertijd wel goede hoop heeft dat Red Bull in 2021 eindelijk vanaf de eerste race het gevecht met Lewis Hamilton en co. aan kan gaan.
Meest gelezen