Hoewel de autosport jaar na jaar veiliger wordt, blijft racen een zeer gevaarlijke sport. Dat werd onlangs op tragische wijze weer duidelijk, toen Dilano van 't Hoff in een FRECA-race kwam te overlijden na een crash op Spa-Francorchamps. Het overlijden van de Nederlander kwam keihard binnen in de autosportwereld. Zo ook bij landgenoot Max Verstappen, die in gesprek met Formule 1 Magazine over het tragische ongeval praat en uitlegt hoe het zit met de impact voor hem als coureur. De Limburger legt uit dat er niet gelijk meer angst is ontstaan, maar dat zijn 'denkproces wel is verander'. "Ik weet hoe ik was toen ik Formule 3 reed. Er bestond geen angst. Dat heb ik nu ook niet, maar ik denk wel meer na over de mogelijke gevolgen van mijn acties." "Wat zou er kunnen gebeuren als... Toentertijd stond je daar nooit bij stil en reed je puur op instinct. Ik heb het nu niet over Dilano, want hij werd aangetikt door iemand anders, maar in zijn algemeenheid neem je als juniorrijder meer wilde risico's dan op latere leeftijd."
Verstappen: "Dan denk je wel: Fuck"
Als er aan Verstappen wordt gevraagd of ouders hun kind wel in een kart moeten willen zetten na een tragisch ongeval zoals bij Van 't Hoff, reageert Max: "Die gedachten zijn heel logisch, maar je kind kan ook met de fiets aangereden worden in Amsterdam. Risico's horen bij het leven of je moet jezelf in het gips zetten en thuisblijven. Maar natuurlijk sta je er wel bij stil. Ik ook, ja." "Toen het nieuws van het ongeluk van Dilano naar buiten kwam, had ik er via social media een bericht uitgestuurd. Even later zag ik dat de zus van Dilano onder mijn post had gereageerd: 'Max, jij was zijn grote voorbeeld. Bedankt voor dit bericht.' Die reactie deed wel wat met me. Dan denk ik ook meteen even aan mijn familie. Dan denk je wel van: shit, als mij dit was over komen, dan hadden zij... Dan denk je wel: Fuck." Circuit Spa-Francorchamps heeft de afgelopen jaren 80 miljoen euro besteed aan een renovatieproject van het circuit, waarbij erg veel aan de veiligheid is gedaan, ook bij Eau Rouge/Raidillon en de Kemmel Straight. Ondertussen is de FIA voortdurend bezig met het verbeteren van de veiligheid in de autosport.
Meest gelezen