In de nieuwste F1-podcast van RacingNews365 blikken autocoureur Tom Coronel, F1-analist Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk met zijn drieën vooruit op het Grand Prix-weekend in Monaco. De twee vaste podcastgasten krijgen van de host de stelling voorgeschoteld: Als iemand de Verstappen-dominantie wil doorbreken, dan is Monaco de uitgelezen mogelijkheid. "Ja", roepen de beide heren in koor, alvorens Coronel uitleg geeft. "Dan moet je ook wel een beetje gaan 'piepelen'.", zo wijst hij op de o zo belangrijke kwalificatie op het stratencircuit. "Dat weten we nog van vorig jaar. Sergio Perez heeft het trucje een keer gebruikt, Charles Leclerc heeft 'm in de vangrail gehangen terwijl het de laatste ronde van de kwalificatie was. Je moet hier een banker neerzetten. Als je hier een tijd hebt staan en je zet je auto haaks op de baan. Ja, dan start je van pole en dan win je 'm uiteindelijk!" Dimmers hoopt niet dat we wederom dat soort taferelen gaan zien in de straten van Monte Carlo. "Dat is niet hetgeen wat we willen zien natuurlijk", reageert hij afkeurend. "De verschillen zijn vaak heel klein in Monaco. Duizendsten van een seconde. Als je als concurrent van Red Bull iets wil, dan is dit je kans. Als je er eenmaal voor zit in de race, dan kom je er los van strategie en fouten niet voorbij. Ricciardo won enkele jaren geleden op half vermogen zelfs, toen hij problemen had met zijn motor."
Banker lap
Coronel en Dimmers herinneren zich vervolgens enkele bijzondere Grands Prix in de straten van het prinsdom. Oliver Panis die in 1996 won, toen er maar drie coureurs de finish haalden. Mika Salo die in 1997 door niet te tanken in zijn Tyrell-bolide de vijfde plaats wist te pakken. "Dat is wel Monaco", roept Tom. "Dit kan in Monaco, dit kan nergens anders!" Dimmer wijst daarna op de 'banker lap', het neerzetten van een goede eerste ronde in het allesbeslissende Q3-deel van de kwalificatie. Dat kan volgens hem de doorslag geven. "Precies wat Tom zegt. De banker moet je hebben staan. Daar ontbrak het bij Verstappen de laatste jaren wel vaak aan: de eerste run van Q3 was nog niet dé run. Dat had je het moment met Leclerc, die de pole pakte mede doordat hij de rode vlag veroorzaakte. Vorig jaar stond Verstappen vierde op de grid door de crash van Perez. Dan zie je dus hoe moeilijk het is." "Leclerc of Sainz dit jaar in de Ferrari, die toch wel dat 'one lap wonder-gevoel' hebben in de kwalificatie, zeker Leclerc, ik ben wel benieuwd hoor!"
Alonso?
Gevraagd of Aston Martin een kans maakt, vlakt Coronel Alonso en consorten zeker niet uit. Het sterke punt van zijn AMR23-bolide, downforce, is in Monaco natuurlijk belangrijker dan waar dan ook. "Dit zijn de circuits waar downforce heel erg telt: vooral in Monaco en Hongarije. Daar is de topsnelheid eigenlijk helemaal niet relevant." "We zien wel dat Aston Martin juist qua topsnelheid de handicap heeft, dus de kracht van Red Bull is zowel in Monaco als in Hongarije niet zo sterk. Dus inderdaad, op die circuits rijd je met zoveel mogelijk downforce. Als je daar je auto echt op bouwt, dan zou dat wel eens een serieuze verrassing kunnen worden. Maar ook een hele mooie! Een keer wat anders." Tot slot mogen de vaste podcastgasten een voorspelling doen. Coronel voorspelt toch een poleposition voor Verstappen. "Hij is zo pissig na vorig jaar: hij pakt 'm!", aldus de autocoureur, die geen bijval krijgt van Dimmers: "Leclerc pakt de pole!", voorspelt hij. Als het gaat over de eindzege op zondag, dan zitten de heren echter wel op één lijn. "Verstappen op P1, gevolgd door Leclerc en Perez", denkt Dimmers. Coronel is het eens met de eerste twee, maar vervangt de Mexicaan alleen door Alonso op P3. En Perez dan, Tom? "Die heeft een rare pitstop. De wens is de vader van de gedachte. Ik wil van het zogenaamde straatmonsterverhaal af, want dat heeft Checo elke keer gekregen door geluk te hebben. Geprofiteerd van andermans fouten. Ja hij is goed, maar we moeten niet net doen alsof het heel bijzonder is." De volledige podcast beluisteren? Dat kan hieronder.
Meest gelezen