Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen en concurrenten nog altijd afhankelijk van DRS: "Anders was ik tweede"

Het was een zeer spannend gevecht tussen Max verstappen en Charles Leclerc in de slotfase van de GP van Saoedi-Arabië. De Limburger, die de race won, had echter niet aan kunnen vallen zonder hulp van het DRS-systeem. Het hulpmiddel lijkt nog niet te kunnen verdwijnen.

Het Drag Reduction System (DRS) werd in 2011 geïntroduceerd in de Formule 1 om het inhalen te bevorderen en is sindsdien niet meer verdwenen uit de sport. Met de veranderde technische reglementen dit seizoen, waardoor elkaar volgen makkelijker is, werd er gepraat over het mogelijk afschaffen van DRS. Dit lijkt echter nog niet wenselijk, want zonder DRS is het inhalen nog te lastig. Max Verstappen kijkt vanuit Djedda terug op de race en legt uit dat hij Ferrari-coureur Charles Leclerc niet had kunnen inhalen voor de overwinning zonder het hulpmiddel. "Als ik geen DRS had, dan was ik er nooit voorbij gekomen", aldus Verstappen in de persconferentie tegen onder meer RacingNews365 . DRS afschaffen is dus nog geen optie als het aan de Red Bull-coureur ligt. "Ik denk dat we daar nog te kwetsbaar voor zijn. Natuurlijk is het op sommige circuits makkelijker om in te halen dan op andere plaatsen, maar als DRS er niet was geweest, dan was ik tweede geworden."

Leclerc en Sainz zijn het eens met Verstappen

Ook de Ferrari-coureurs zijn het eens met de Limburger. "Ja, ik denk dat we voor nu DRS nog nodig hebben", is het korte maar duidelijke antwoord van Leclerc. Carlos Sainz, die derde werd in Djedda, sluit zich hier eveneens bij aan. "Het inhalen wordt zonder DRS veel minder, dus ik denk dat we beter af zijn met het systeem." Wel kan volgens de Ferrari-coureur het een en ander aangepast worden in de nabije toekomst. "Waar we misschien naar moeten kijken is het snelheidsverschil (tussen DRS en geen DRS, red.), want dat is misschien iets te groot. Hierdoor is de inhaalactie soms al uitgevoerd vóór de remzone, terwijl je liever twee auto's hebt die het uitvechten tijdens het remmen. Daar moeten we misschien naar gaan kijken."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi