Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen en concurrenten nog altijd afhankelijk van DRS: "Anders was ik tweede"

Het was een zeer spannend gevecht tussen Max verstappen en Charles Leclerc in de slotfase van de GP van Saoedi-Arabië. De Limburger, die de race won, had echter niet aan kunnen vallen zonder hulp van het DRS-systeem. Het hulpmiddel lijkt nog niet te kunnen verdwijnen.

Verstappen Leclerc Saudi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Het Drag Reduction System (DRS) werd in 2011 geïntroduceerd in de Formule 1 om het inhalen te bevorderen en is sindsdien niet meer verdwenen uit de sport. Met de veranderde technische reglementen dit seizoen, waardoor elkaar volgen makkelijker is, werd er gepraat over het mogelijk afschaffen van DRS.

Dit lijkt echter nog niet wenselijk, want zonder DRS is het inhalen nog te lastig. Max Verstappen kijkt vanuit Djedda terug op de race en legt uit dat hij Ferrari-coureur Charles Leclerc niet had kunnen inhalen voor de overwinning zonder het hulpmiddel. "Als ik geen DRS had, dan was ik er nooit voorbij gekomen", aldus Verstappen in de persconferentie tegen onder meer RacingNews365.

DRS afschaffen is dus nog geen optie als het aan de Red Bull-coureur ligt. "Ik denk dat we daar nog te kwetsbaar voor zijn. Natuurlijk is het op sommige circuits makkelijker om in te halen dan op andere plaatsen, maar als DRS er niet was geweest, dan was ik tweede geworden."

Leclerc en Sainz zijn het eens met Verstappen

Ook de Ferrari-coureurs zijn het eens met de Limburger. "Ja, ik denk dat we voor nu DRS nog nodig hebben", is het korte maar duidelijke antwoord van Leclerc. Carlos Sainz, die derde werd in Djedda, sluit zich hier eveneens bij aan. "Het inhalen wordt zonder DRS veel minder, dus ik denk dat we beter af zijn met het systeem."

Wel kan volgens de Ferrari-coureur het een en ander aangepast worden in de nabije toekomst. "Waar we misschien naar moeten kijken is het snelheidsverschil (tussen DRS en geen DRS, red.), want dat is misschien iets te groot. Hierdoor is de inhaalactie soms al uitgevoerd vóór de remzone, terwijl je liever twee auto's hebt die het uitvechten tijdens het remmen. Daar moeten we misschien naar gaan kijken."

Ook interessant:

Sensationele Verstappen en Leclerc zetten F1 in vuur en vlam

In de nieuwste podcast van RacingNews365 wordt er uitgebreid gepraat over het sensationele raceweekend in Saoedi-Arabië. Dit doen we uiteraard met coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Check hier snel de laatste aflevering!

Formule 1 GP Saoedi-Arabië 2022 RN365 Nieuwsdossier

8 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Verstappen hekelt 'extreem pijnlijk' Red Bull-probleem