Die snelste strategie is volgens Pirelli een éénstopper, waarbij er wordt gestart op medium banden, om uiteindelijk te wisselen naar harde banden. Een start op zachte banden kan ook, maar dan moet je eerder binnenkomen voor nieuw rubber. Dat maakt de strategie én minder flexibel én vraagt om meer bandenmanagent. De éénstopper maakt dat de coureur die achterop ligt richting de serie pitstops een undercut kan proberen. Het is dan ook aan de raceleider om een buffer op te bouwen om daar tegen te verdedigen. Mercedes heeft met Valtteri Bottas een extra troef in handen die Red Bull na het wegvallen van Perez niet heeft. Met een hele vroege undercut kan men de race van Bottas 'opofferen' om te proberen hem aan de leiding te krijgen om vervolgens als afstopper te dienen. Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voor Pirelli lijdt het geen twijfel dat een tweestopper sowieso een klap langzamer is dan een éénstopper: "Als je daar toch voor gaat, dan is soft-medium-medium het snelst." Kijkend naar de banden die alle coureurs nog tot hun beschikking hebben (zie hieronder), valt het op dat Verstappen twee nieuwe sets medium banden over heeft, terwijl Hamilton het moet doen met één nieuw en één setje gebruikte mediums. Echter, in het geval van de gebruikte set zal het gaan om banden die één korte heat cycle hebben gehad. In het geval van calamiteiten of door een hogere slijtage van de banden dan verwacht, kunnen beide coureurs zich dus beroepen op die tweede set medium banden. Nieuwe zachte banden hebben ze allebei niet, dus mochten ze in de luxe positie verkeren om voor een extra pitstop voor de snelste raceronde te gaan, zijn ze aangewezen op gebruikte softs.
Meest gelezen