Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Hongarije 2020

Verstappen en Hamilton: "Zo maakten wij het verschil bij de start"

Lewis Hamilton en Max Verstappen leken in de natte openingsronden van de Grand Prix van Hongarije afkomstig van een andere planeet. De overige coureurs kwamen niet in de buurt van de snelheid die beiden aan de dag legden. De grote vraag die ons allen bezig houdt: hoe was dit nou toch mogelijk?

Lewis Hamilton en Max Verstappen waren zonder overdrijven de grote helden van de natte openingsronden in Hongarije. Beide mannen reden binnen drie rondjes acht seconden los van hun naaste belagers. Beide coureurs nemen in de persconferentie na de race graag even de tijd om dat uit te leggen. Hoe was dit snelheidsverschil met de andere 18 coureurs nou toch mogelijk?

"Goede vraag!", grijnst racewinnaar Hamilton als eerste ten overstaan van onder andere RacingNews365. "De ene keer zit je op de limiet en heeft de ander nog meer grip. En de andere keer lijkt het wel of ze allemaal zitten te slapen, of zich gewoon niet zo comfortabel voelen. Een race is geen sprint, het is een marathon, je moet echt voorzichtig zijn, voorzichtig zijn om het niet allemaal weg te gooien. Als je aan de leiding rijdt heb je geen turbulentie van de voorligger, dus het maakt het een beetje gemakkelijker."

Max Verstappen, tweede aan de finish, meent dat het vooral te maken heeft met instinct. "Je kunt dit niet plannen. Elke start is anders. Omdat er aan de binnenkant van de bocht altijd een soort file ontstaat koos ik voor de buitenkant. Ik heb hier genoeg natte rondje gereden om te weten dat daar grip is en dat is gelukt. Iedereen concentreerde zich op de binnenkant, probeerde elkaar te blokkeren en ja, ik kon gewoon naar de buitenkant sturen."

"Dat maakt ook je race, want als ik op de zevende plaats zou zijn gebleven, dan heb je opeens echt moeite om voorbij die auto's te komen. Dus toen ik derde lag, kon ik zien dat ik sneller was dan de Racing Point. Het was goed dat we een ronde langer wachtten voordat we op slicks overstapten, want je wilt ook weer niet te snel naar de slick gaan. Dit deed geen pijn."

Met medewerking van Dieter Rencken.

Was het nu wel of geen fout van Max Verstappen, Tom Coronel? Deze en andere prangende vragen worden weer uitgebreid behandeld in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.

13 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez