Sinds Red Bull in het huwelijksbootje met Honda stapte is het de ‘mooi weer show’ bij de Oostenrijkse renstal. Voorzichtige bewoordingen en bescheiden ambities maakten al snel plaats voor grote woorden en torenhoog optimisme. Eindelijk, met Honda heeft het team haar gedroomde fabrieksmotor. Het natrappen in de richting van Renault nam zo’n beetje de gehele winterperiode in beslag en ondertussen draaide de mooi weer show rondom Honda op volle toeren. De pk’s leken iedere week te verdubbelen en tijdens de wintertests mocht de hele wereld dagelijks lezen hoe geweldig Honda is en hoe happy Red Bull is met de samenwerking.
Teamadviseur Helmut Marko, de man die ook in 2017 voorspelde dat Red Bull het te kloppen team zou zijn, is een rasoptimist. Met de Japanse krachtbron moet het team minimaal vijf overwinningen behalen en moet Max Verstappen serieus mee kunnen doen voor de titel. Na acht testdagen weet de Oostenrijker het zeker: de Nederlander kan in 2019 echt wereldkampioen worden. Ondanks de prachtige woorden van Marko en teambaas Christian Horner twijfelen veel mensen toch aan de titelkansen van Red Bull. De snelheid van de nieuwe RB15 was in orde, maar op geen enkel moment wist het team echt te overtuigen tijdens de wintertest. Snelle tijden zagen we niet van Max Verstappen en Pierre Gasly, waarbij alleen de racesimulatie van de Nederlander op woensdag enig houvast biedt. Deze was goed, was strak, tot hij problemen kreeg met zijn auto. De racesimulatie van Gasly op donderdag was allerminst van het niveau van Ferrari en Mercedes. Is de RB15 een slechte auto? Nee, dat zeker niet. Maar er is eigenlijk niemand die verwacht dat het team in Australië de pole en zege pakt. Ferrari en Mercedes zijn torenhoog favoriet en Red Bull wordt gezien als het derde team, ondanks de woorden van Marko die belooft dat het gat van, volgens hem, twee tienden ten opzichte van Ferrari weggepoetst is voor de seizoensstart. Tekst gaat verder onder de foto.
Er zijn nog volop vraagtekens rondom de nieuwe Red Bull-Honda
Red Bull kende weer een typische Red Bull-wintertest. Snelle tijden werden niet of nauwelijks gereden, overtuigen deed het team ook niet en van alle topteams legde het wederom te weinig ronden af. In vergelijking met Mercedes reed de renstal van Verstappen slechts zeventig procent van de door de Duitse constructeur afgelegde ronden. De laatste keer dat het team uit de startblokken vloog in een seizoen is alweer jaren geleden. In 2013 domineerde Sebastian Vettel en in alle jaren daarna was het een kwestie van achtervolgen en langzaam inlopen, om pas in de slotfase van het seizoen op volle oorlogssterkte te zijn. De druk ligt dankzij de uitlatingen van Marko vol op Red Bull, terwijl er nog zoveel vraagtekens zijn, rondom zowel de Honda-motor als de nieuwe RB15. De vraag is dan ook of het slim en gerechtvaardigd is om zo hoog van de toren te blazen, iets dat in de afgelopen seizoenen ook gebeurde, maar resulteerde in grote teleurstellingen en torenhoge frustraties. Een meer ingetogen houding was daarom meer op zijn plaats geweest. Het is nu aan Red Bull en Honda om Verstappen en Gasly de auto te geven waarmee het écht die mooie woorden en beloftes van de teamleiding waar kan maken. Hoge bomen vangen veel wind en vooralsnog kunnen Red Bull en Verstappen alleen maar verliezen.
Meest gelezen