Voor Max Verstappen en Red Bull staat in Singapore mogelijk de bepalende test van het seizoen 2025 te wachten. Met een achterstand van 69 punten op koploper Oscar Piastri en nog maar zeven GP_weekenden te gaan, moet de viervoudig wereldkampioen samen met het team nu bewijzen dat zowel de technische als strategische wijzigingen bij Red Bull ook op een zwaar high-downforce circuit hun vruchten afwerpen.
De nieuwe vloer die Red Bull introduceerde voor Monza toonde veelbelovende resultaten op de low-downforce circuits van Italië en Azerbeidzjan. De technische wijzigingen aan de vloer, de schotten en de zijranden, waren specifiek gericht op betere drukverdeling om meer neerwaartse kracht te genereren.
Maar Singapore vormt een totaal andere uitdaging. Waar Monza met zijn elf bochten en Baku met zijn compromis tussen bochtenwerk en rechte stukken nog enigszins voorspelbare uitkomsten bieden, eist het Marina Bay Street Circuit met zijn 23, veelal haakse bochten, maximale downforce. De vraag is of Red Bulls nieuwe vloerpakket ook op dit veeleisende circuit het verschil kan maken.
Nog belangrijker wordt de nieuwe werkwijze die Red Bull recent heeft geïmplementeerd. Het team stapte af van hun blinde vertrouwen op simulatiedata en vertrouwt nu veel meer op Verstappens feedback en ervaring van zowel de coureur als de engineers. Deze aanpak bewees zijn waarde op Monza en Baku, waar de Nederlander overtuigende zeges boekte door zijn instinctieve begrip van grip en baanomstandigheden, maar vooral ook van zijn eigen kunnen.
Singapore test deze nieuwe werkwijze op een geheel nieuw niveau. Met de typische karakteristieken van dit circuit, wordt Verstappens vermogen om de auto in het moment te doorgronden, cruciaal, te meer omdat men in het recente verleden zeer mager presteerde in Singapore. Data van succesvolle races aldaar zijn niet voorhanden.
Alles of niets
Dat terwijl de inzet nauwelijks hoger kan zijn. Met nog 199 punten te verdelen over zeven weekenden, waarvan drie Sprint-weekenden, is de titelstrijd wiskundig nog niet beslist. Maar een teleurstelling in Singapore zou Verstappens toch al uiterst geringe kansen definitief de das om doen.
Voor Red Bull wordt Singapore dus de ultieme test. Als hun nieuwe vloer ook op high-downforce circuits werkt en Verstappens ervaring-gedreven aanpak stand houdt onder de extreme omstandigheden van Marina Bay, dan is er misschien nog echt sprake van een titelrace.
Lukt dat niet, dan krijgt McLaren de uitgelezen kans om ook de coureurstitel onbedreigd naar zich toe te halen. Voor Verstappen en Red Bull hangt alles af van 23 bochten in de tropische hitte van Singapore.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!