De Formule 1 is weer helemaal terug! Gedurende drie dagen werd er getest in Bahrein, waar rondetijden natuurlijk niet telden. Teams zijn vooral bezig om het geplande programma af te werken en zo veel mogelijk informatie over de nieuwe auto's te verkrijgen. Stabiele runs zonder problemen zijn veel belangrijker dan een snelle rondetijd. Je weet immers ook niet wat de concurrentie doet.
Bij Red Bull ging dat alleen niet helemaal goed. Max Verstappen en Liam Lawson schoten sterk uit de startblokken op woensdag, maar verloren kostbare testtijd op de overige dagen. Lawson stond donderdagochtend veertig minuten in de pitbox met een motorprobleem, veroorzaakt door een waterlek. Vrijdag ging het ook mis voor Verstappen, die juist te maken kreeg met een olielek bij de Honda-krachtbron. Red Bull bungelt dan ook onderaan in het lijstje met verreden ronden. Het aantal van 304 staat in schril contrast met Mercedes, dat maar liefst 458 ronden afwerkte en zo veel meer data vergaarde.
Natuurlijk zijn testdagen er om kinderziektes weg te werken, maar Red Bull staat voor een fikse uitdaging. Die uitdaging is tweeledig, met een hoofdrol voor McLaren en Red Bull zelf. Het team van Verstappen en Lawson moet er namelijk over twee weken wel staan in Australië, zonder dat kleine lekkages dan roet in het eten gaan gooien. Snel met oplossingen komen is het devies voor het team uit Milton Keynes.
Competitief
De competitiviteit van McLaren moet alleen ook benoemd worden. Lando Norris baarde donderdag opzien met drie snaarstrakke longruns, terwijl het team sowieso ogenschijnlijk achteloos haar rondjes reed. Als een team heel wat snellere runs met minder brandstof afbreekt door weer naar binnen te duiken, weet je normaal gesproken dat het wel goed zit. McLaren liet geen enkel moment het achterste van haar tong zien.
Het argument dat McLaren competitief is, wordt nog verder onderschreven door onboardbeelden en data. De MCL39 zag er in de handen van Norris en Oscar Piastri ontzettend stabiel uit en was eigenlijk op alle punten, zowel topsnelheid als bochtensnelheid, erg sterk. Vrijdagochtend schoot Norris wel een paar keer naast de baan, maar dat leek door de harde wind en setup-tests te komen. Verstappen en andere coureurs hadden daar immers ook last van.
Red Bull moet op het oog dan ook een inhaalslag maken voor de Grand Prix van Australië, iets wat Verstappen bevestigde in een reactie op de laatste testdag. ""Hopelijk zijn we klaar voor Melbourne, leren we nog wat bij en zien we daar wel waar we staan. Ik verwacht niet dat we de snelste zullen zijn, maar tegelijkertijd is het moeilijk om te zien waar het tempo ligt van de andere teams. Maar ja, er is nog wel wat werk aan de winkel voor ons."
Favorietenrol
De conclusie? Red Bull is niet de grote favoriet na de testdagen in Bahrein. Het team lijkt een stukje achter McLaren te staan en zag ook Mercedes sterk voor de dag komen. Misschien profiteerde Mercedes van de koelere omstandigheden op het Bahrain International Circuit, maar feit is dat Red Bull niet zomaar op het hetzelfde niveau als de overige topteams acteert. Alleen rond Ferrari hangen eigenlijk nog meer vraagtekens, omdat Lewis Hamilton en Charles Leclerc veel moeite hadden in de longruns.
Om positief af te sluiten, Red Bull heeft altijd gezegd dat ze Verstappen van een stabielere basis moeten voorzien. Als het team het voor elkaar krijgt om op ieder circuit competitief te zijn, gaat Verstappen ongetwijfeld meedoen om zeges en mogelijk de wereldtitel. Zoals Helmut Marko recent al zei, geef Verstappen een auto die binnen twee tienden van McLaren staat en hij doet de rest. Nu alleen nog de benodigde stappen zetten voor de Grand Prix van Australië.
Bij een doelpunt van Oranje tegen Spanje, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!