Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen en Red Bull zien dominantie als sneeuw voor de zon verdwijnen

12 Formule 1-races verreden, 12 races te gaan. Hoog tijd om de balans op te maken. Eén ding is zeker: Max Verstappen en Red Bull zijn veel minder dominant als je de puntenaantallen met vorig jaar vergelijkt.

Verstappen FP3 Silverstone
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Aan het begin van het seizoen leken Max Verstappen en Red Bull opnieuw de Formule 1 te gaan domineren. Verstappen won vier van de eerste vijf races, maar moest daarna lijdzaam toezien hoe de concurrentie een grote stap zette en hem in ieder geval het vuur aan de schenen kon leggen. 

En dat is ook te zien als je de huidige puntenaantallen met vorig jaar vergelijkt. Red Bull stond in 2023 na 12 races op 503 punten en moet het nu met 'maar' 373 punten doen. Verstappen heeft door de toenemende concurrentie minder punten gescoord in 2024, met 255 om 314 vorig jaar. Maar de worstelende Sergio Perez verliest nog meer terrein ten opzichte van 2023, want hij heeft maar liefst 71 punten minder.

Daar staat uiteraard tegenover dat de overige topteams, op Mercedes en Aston Martin na, flink in de plus staan. Vooral de ommekeer van McLaren steekt er bovenuit. Vorig seizoen hadden Lando Norris en Oscar Piastri 103 punten bij elkaar gereden, nu is dat aantal al 295. Het team uit Woking lijkt dan ook de naaste belager van Red Bull te zijn voor het constructeurskampioenschap, maar moet in de tweede helft van het seizoen wel een achterstand van 78 punten zien te overbruggen. In het rijderskampioenschap staat Norris 84 punten achter Verstappen.

Ook Ferrari, dat het de laatste weken erg moeilijk heeft, kende een veel betere start dan vorig jaar. De Scuderia staat 111 punten in de plus, mede door de overwinningen van Carlos Sainz en Charles Leclerc in Australië en Monaco. Er moet echter wel iets veranderen om dat momentum vast te houden, want sinds de overwinning in Monaco ging het snel bergafwaarts met Ferrari.

De conclusie? De topteams zitten veel dichter bij elkaar dan vorig jaar en wisselen het initiatief per race af. Red Bull heeft door de sterke seizoenstart een comfortabele voorsprong opgebouwd, maar moet alle zeilen bijzetten om vooral McLaren en Mercedes van zich af te houden. De dominantie is verdwenen. Op naar een mooie tweede seizoenshelft!

Bekijk hieronder de vergelijkingen tussen 2023 en 2024 bij de coureurs en constructeurs.

Puntenaantal top 10 rijderskampioenschap - 2023 versus 2024 na 12 races

Coureur Aantal punten in 2023 Aantal punten in 2024 Vergelijking (+/-)
Max Verstappen 314 255 -59
Lando Norris 69 171 +98
Charles Leclerc 99 150 +51
Carlos Sainz 92 146 +54
Oscar Piastri 34 124 +90
Sergio Perez 189 118 -71
George Russell 99 111 +12
Lewis Hamilton 148 110 -38
Fernando Alonso 149 45 -104
Lance Stroll 47 23 -24

Puntenaantal top 5 constructeurskampioenschap - 2023 versus 2024 na 12 races

Team Aantal punten in 2023 Aantal punten in 2024 Vergelijking (+/-)
Red Bull 503 373 -130
Ferrari 191 302 +111
McLaren 103 295 +192
Mercedes 247 221 -26
Aston Martin 196 96 -100

Ook interessant:

Moet Verstappen Perez nog wel als Red Bull-teamgenoot willen?

In een weekend dat weer uiterst moeizaam verliep voor Red Bull, was het toch weer Max Verstappen die de kastanjes uit het vuur haalde voor de brigade uit Milton Keynes. En Sergio Perez? Tsja...

Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië