Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen en Sainz begrijpen nog weinig van de nieuwe F1-bolides

Hoewel Ferrari en Red Bull aan de kop van het veld zijn te vinden, moeten Max Verstappen en Carlos Sainz toegeven dat ze nog in het duister tasten over de eigenschappen van de nieuwe Formule 1-bolides.

De nieuwe technische reglementen die dit jaar zijn ingegaan in de Formule 1 hebben er mede voor gezorgd dat de coureurs niet 'zomaar' hun bolide kunnen afstellen. Aan het einde van 2021 was het relatief makkelijk voor het grootste deel van de coureurs, maar met de nieuwe generatie F1-auto's is dat wel anders.

Ook Carlos Sainz en Max Verstappen moeten toegeven dat er nog enorm veel geleerd kan worden. In vergelijking met vorig seizoen zien ze een enorm verschil. Het zal volgens de coureurs van Ferrari en Red Bull nog wel een tijdje duren voordat ze precies weten wat ze moeten doen. "In alle eerlijkheid snap ik er nog niet heel veel van", aldus Sainz ten overstaan van onder meer RacingNews365.

"Vorig jaar wist ik precies wat ik moest doen met de auto om sneller te gaan op elk circuit. Elke keer dat we aan het einde van het jaar naar een nieuw circuit gingen, wist ik precies hoe ik alles moest afstellen. Van deze auto weet ik nog niet zo veel."

'We hebben tijd nodig en moeten experimenteren'

Dat Sainz nog in het duister tast, wil niet zeggen dat het slecht gaat bij Ferrari. "We hebben goede wintertests gehad en zijn consistent. In Bahrein vonden we een werkende set-up, maar ik heb geen idee hoe dat bij andere circuits gaat. Ik denk dat we races, voorbeelden en tijd nodig hebben. Van mijn kant moet ik blijven experimenteren en verschillende richtingen opgaan om te zien wat de auto fijn vindt en wat ikzelf fijn vind."

Niet alleen bij Ferrari is het nog zoeken naar het juiste gevoel in de nieuwe F1-bolides. Verstappen kan zich vinden in de woorden van zijn concullega: "Voor mij is het vrijwel hetzelfde. Ik weet dat ik sneller wíl gaan, maar het is er gewoon nog niet. Die balans probeer ik te vinden om vervolgens sneller te gaan, maar met deze auto's die zwaarder zijn en wat minder snel is dat lastiger met de set-up."

Het hangt volgens de regerend wereldkampioen veel af van het circuit waar op wordt gereden. "Op lagere snelheid voelt het niet echt fantastisch", aldus Verstappen, die in Djedda al gelijk verschil zag. "Er zijn veel meer hogesnelheidsbochten, dus je kon de achtervolging in gaan zetten."

Ook interessant:

Sensationele Verstappen en Leclerc zetten F1 in vuur en vlam

In de nieuwste podcast van RacingNews365 wordt er uitgebreid gepraat over het sensationele raceweekend in Saoedi-Arabië. Dit doen we uiteraard met coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Check hier snel de laatste aflevering!

6 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull