Lewis Hamilton heeft recentelijk aan zijn volgers op Instagram gevraagd wat zij vinden van de huidige regelgeving omtrent helmontwerpen van coureurs. De Britse wereldster kreeg vooral te horen dat het moet kunnen dat Formule 1-coureurs het design van hun hoofdbescherming omgooien. In de regels staat nu echter nog dat het verboden is voor coureurs om het design regelmatig te veranderen. Sterker, slechts eenmaal per jaar mogen coureurs deelnemen aan een Grand Prix met een helmontwerp dat totaal anders is dan het gebruikelijke design. Veranderen mag, maar alleen als het ontwerp grotendeels overeenkomt met het origineel. Dit moet anders, zo vindt Hamilton. Sebastian Vettel en Max Verstappen hebben zich tijdens het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten eveneens uitgelaten over het verbod. De Ferrari-coureur, die voor het invoeren van de regel nagenoeg iedere race een andere helm meenam, vindt de regel onzin. "Ik blijf mijn helm gewoon veranderen", zo bekent de viervoudig wereldkampioen. "Het zijn onze helmen en ik denk dat we ermee moeten kunnen doen wat we willen. De regel is complete bullshit . We krijgen al bijna geen ruimte om onze creativiteit te laten zien en onze persoonlijkheid op zulke manieren te uiten, de helm is praktisch de laatst overgebleven mogelijkheid. Als mensen het dan gaaf vinden wat we bedenken, dan is het leuk, maar vinden ze het niets, jammer: het zijn onze helmen." Max Verstappen kan zich wel vinden in de woorden van Hamilton en Vettel, zo vertelt hij op zaterdag in Austin . "Ik heb het altijd heel tof gevonden wat Vettel bij Red Bull deed met zijn helmen, dat hij ze iedere race veranderde. Het was cool omdat je je dan afvraagt waar hij volgende keer weer mee gaat komen. Ikzelf doe er een paar per jaar, iedere race is voor mij te veel. Daar gaat dan echt te veel tijd en moeite in zitten. Maar als je je helm nu ineens rood of blauw wilt maken, waarom niet? Het is jouw helm, je moet ermee kunnen doen wat je wilt.
"Max Verstappen naar het podium in de VS". Luister nu de nieuwe F1-podcast van RacingNews365 met Tim Coronel, Ruud Dimmers en Jeroen van Inkel.
Meest gelezen